Oklara gränser för flexibelt arbete

2017-06-19 00:00 Fredrik Grythberg  

Numera är det lätt att arbeta dygnet runt. Men frågan är vad som händer när stämpelklockan ersätts med en kontinuerlig kontakt med jobbet.

Vi befinner oss mitt i ett paradigmskifte i synen på vad som är arbetstid och arbetsplats. Förr innebar hemarbete att arbetet följde med hem i en väska med papper. Eller att det upptog utrymme i tankarna utanför arbets­tiden. I dag är arbetet ständigt tillgängligt i mobilen. Där finns mejl att läsa och telefonsamtal att ringa för den som vill, eller känner att han eller hon måste, vara aktiv så snart något händer på jobbet. Det är möjligt att arbeta dygnet runt och tekniken pockar kontinuerligt på uppmärksamhet.

– Tidigare mättes arbete i fysisk närvaro i tid med ett stämpelur på plats. Vi ser i dag att allt fler företag allt mindre bryr sig om var du är när du utför ditt arbete, säger förbundsdirektör Stefan Koskinen på Almega.

Det ställer en annan sorts krav på både individer och arbetsgivare än när arbetets innehåll och effektivitet gick att mäta upp exakt av tidsstudiemän.

– Alla medarbetare kan stänga av tekniken när de går hem på fredagen. Det finns ingen skyldighet att vara tillgänglig. Det viktiga är att relationen med närmaste chef funkar i det här nya arbetslivet så att kravställningen är rimlig och stödet finns, kommenterar Stefan Koskinen.

Daniel Gullstrand, arbetsmiljöexpert på Unionen, anser dock att det är farligt att prata om ett individansvar om det finns krav och förväntningar på ständig tillgänglighet.

– Det är lite naivt att tro att det går att lösa med dialog. Man vill vara en god medarbetare och underlätta för kolleger och därför är man tillgänglig. Det är arbetsgivarens ansvar att organisera arbetet inför semestern. Arbets­givaren ska följa lagen och chefer behöver rätt utbildning inom arbetsmiljöarbete, säger han.

Unionen förespråkar att företagen har regler på organisationsnivå för hur kommunikationen ska ske.

– Företag kan göra så att mobilen slutar synka mot e-postservern efter ett visst klockslag och införa en fördröjd leverans på e-post utanför arbetstid. Det möjliggör återhämtning, säger Daniel Gullstrand.

I Frankrike finns i dag en lag som begränsar digital nåbarhet utanför arbetstiden.

– Vi ser inget behov av en särskild föreskrift här. Arbetstidslagen är tydlig med hur mycket man får arbeta var man än är. Nåbarhet i sig behöver inte innebära en arbetsmiljörisk, men vi måste vara vaksamma så att det inte bryter mot lagen, säger Anna Varg, chefsjurist på Arbetsmiljöverket.

Sätt dina egna gränser

• Vilket förhållningssätt har du till ditt digitala användande i arbetet och privat? Är det avkopplande eller stressande att hålla koll på mobilen?

• Skaffa dig kontroll över när och hur du är nåbar. Kom överens om vad som gäller och håll dig till det.

• Säg ifrån till din arbetsgivare om du har svårt att sätta gränser. Kanske existerar det faktiskt ingen förväntan om att du alltid ska svara på mejl under kvällar och helger?

• Om du behöver nås akut: Kom överens att till exempel skicka ett sms.

Råd för arbetsgivaren

• Var tydlig med vad som gäller. Ta fram en policy för den digitala arbetsmiljön. Den ska innehålla både generella mål för arbetet och om det finns förväntningar på nåbarhet under kvällar, helger och semestrar. Det skapar trygghet i organisationen.

• Var praktisk. Visa hur man stänger av aviseringar på mobilen. Poängtera att var och en har ansvar för sitt digitala användande – både i arbetslivet och privatlivet.

• Ta stöd av skydds­ombudet och facket. Men det är alltid arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön.

Fredrik Grythberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer