21 skäl att börja träna

2014-09-30 12:00 Elisabeth Vene  

En halvtimmes promenad fem dagar i veckan. Så lite krävs för att förlänga livet med fem år. – Stämningsläget blir dessutom förbättrat. Man mår helt enkelt bättre, säger läkaren Carl Johan Sundberg, som har skrivit en bok om vad som händer i kroppen vid träning.

Träning påverkar likaså den kognititiva förmågan: man tänker bättre. Något för arbetsgivaren att haka på, tycker Carl Johan Sundberg, professor i arbets­fysiologi vid Karolinska institutet.

– Allt fler studier visar att ett genomtänkt friskvårdsprogram minskar sjukskrivnings- och sjukvårdskostnaderna.

Enligt WHO dör fem miljoner människor i förtid varje år för att de inte rör sig tillräckligt. I Sverige är ungefär varannan vuxen alltför inaktiv, enligt Carl Johan Sundberg, som tillsammans med läkarkollegan psykiatrikern Anders Hansen har skrivit boken Hälsa på recept: träna smartare, må bättre, lev längre.

Den stora utmaningen är att få med de inte redan frälsta. Träna på arbetstid och gratis gymkort är några morötter. Men även piska behövs, säger Carl Johan Sundberg och berättar om sjukförsäkringen som blir dyrare om du inte deltar i de fysiska aktiviteterna, en idé som testas i King County i Seattle i USA.

Det satsas mycket på att hitta modeller, säger Carl Johan Sundberg. Forskningsråden, bland annat Forte, har uppmärksammat den ojämlika hälsan. Själv är han en av dem som söker forskningsbidrag för att undersöka hur man ökar fysisk aktivitet hos personer med invandrarbakgrund och i utvecklingsländer.

– Välfärdssjukdomarna kommer när fattigdomen minskar. Ökningen går 2–3 gånger så fort som den gjorde här.

30 minuters promenad räcker

1. Regelbunden träning får hjärnan att arbeta effektivare. Förmodligen förbättras kopplingen mellan hjärnans delar, som åldrandet annars försämrar.

2. Rask promenad ökar blodflödet till hjärnan med 25 procent. Du tänker bättre: ut och gå om du söker problemlösningar. Kör gå-möten.

3. Bättre koncentrationsförmåga. Så lite som 30 minuters promenad per dag ger resultat.

4. Kreativiteten ökar, speciellt de två första timmarna efter passet.

5. Regelbunden träning får hippocampus att växa. Där sitter minnet och inlärningen, som åldrandet försämrar. Varierad träning är effektivast.

6. All träning är bättre än ingen. Ju större dos desto mer effekt.

7. Träning frisätter lugnande serotonin, uppiggande noradrenalin, dopamin för välbefinnande och endorfiner, som ger kickar. Effekten håller i timmar.

8. En promenad sänker nivån av stresshormonet kortisol upp till två dygn.

9. Överviktig med bra kondis bättre än smal och otränad.

10. Långvarigt stilla­sittande är farligt, även om du är fysiskt aktiv i övrigt. Den som sitter stilla elva timmar löper 40 procents ökad risk att dö i förtid. Täta bensträckare talar om för fettregleringen att hålla i gång.

11. Alla får inte jättebra kondis – det orättvisa arvet. Träning kan ändå ha stor effekt på hälsan: sänka blodtrycket, blodsockret och blodfetterna.

12. Intervallträning är ofta bättre än jämnt tempo, även på nivån promenera ömsom snabbt och sakta.

13. De snabba muskel­fibrerna dör om de inte används. Det vill du inte, för de hjälper dig att hålla balansen. Kör styrketräning och sprintrusher.

14. Den sammanlagda effekten av träning är bra för hälsan, även om vissa kan få en enstaka negativ reaktion.

15. Konditions- och styrketräning ökar mängden mitokondrier, cellernas kraftstationer. Gäller såväl muskel- som hjärnceller.

16. Träning kan få det goda bruna och beige fettet att förbränna det farliga vita.

17. Träning är lika bra som medicin vid lätt eller medelsvår depression, kanske för att nya celler bildas i hippocampus.

18. Panikattacker, fobier och ångest dämpas. Mer ju intensivare träning.

19. Längden på telomererna, ett mått på åldrandet, påverkas. De är betydligt längre hos fysiskt aktiva.

20. Risken för alz­heimer och parkinson minskar med 30–40 procent hos 70-plussare som rör sig minst 30 minuter/dag. Hos drabbade bromsas utvecklingshastigheten.

21. Motion ger lika stor effekt som läke­medel vid hjärt-kärlsjukdomar, stroke och hotande diabetes. Läkemedelsdosen kan ofta minskas.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer