Övriga Nyheter

Städa bort skräpet om dig på webben

Du måste ha ett fläckfritt yttre på nätet. Arbetsgivarna skaffar sig allt mer information om arbetssökande genom sociala medier. <br/>– Kolla dig regelbundet och rensa bort det negativa, säger Andrew Hennigan, kommunikationsexpert.

Publicerad

Fyra av tio rekryterare gör kontroller på sociala medier när de ska anställa ny personal. Det visar en ny rapport från Stockholms Handelskammare. Den bygger på en enkätundersökning som har gjorts för tredje gången bland rekryteringsansvariga på 892 företag i privat och offentlig sektor över hela landet. 2008 var det en av tio som sa att de sökte information om kandidaterna på Facebook.

Av dem som inte redan kollar sociala medier svarar 17 procent att de skulle vilja det. Trenden är tydlig – vi blir allt mer kontrollerade av arbetsgivaren när vi söker nytt jobb. Och inte bara då. En del företag nöjer sig inte med att kolla dem som söker jobb, utan genomsöker systematiskt nätet i jakt på lämpliga kandidater.

Risken för att bli bortsorterad är relativt stor, en tredjedel av bemanningsföretagen har enligt Handelskammarens undersökning ratat kandidater efter att ha hittat negativa saker på nätet.

Vad som räknas som negativt eller positivt varierar förstås beroende på vilken typ av jobb det gäller.

– Det är viktigt hur du framställer dig själv på nätet, även om du inte söker jobb just nu, säger Andrew Hennigan, som åker runt i världen och håller kurser på universitet och högskolor i hur man nätverkar och uppför sig i sociala medier.

Det gäller att framhäva sina positiva sidor och avlägsna eller dölja sådant som kan skrämma bort en potentiell arbetsgivare. Du ska vara ren.

– Även om du aldrig tänker delta i en gruppdiskussion på Linkedin eller chatta med kompisar på Facebook, bör du ha en profil så att arbetsgivarna kan hitta dig, den dagen du vill det, råder Andrew Hennigan.

Det går förstås ändå, eftersom referenstagning och traditionella bakgrundskontroller fortfarande är det allra viktigaste när man söker information om jobbsökande, liksom att man tittar på utbildningshistorik, brottsdomar och stämningar. Men eftersom betydelse att googla och söka information i sociala medier stadigt växer, är det säkrast att städa på nätet. Det är relativt enkelt, säger Andrew Hennigan.

Och tro inte att det är en bra idé att strunta i att finnas där. Då kan rekryterarna tro att du är konstig – alla andra är ju med i Facebook – och rata dig av den anledningen.

Så fixar du din nätpersonlighet

  1. Googla dig själv. Det är det första folk gör. Kolla regelbundet, för dels kommer det in nya uppgifter om dig, dels ändrar Google algoritmerna ibland för att hindra folk från att manipulera sökmotorn. Den första sidan med Google-resultat är viktigast, men kolla alla träffar inledningsvis, för att förvissa dig om att det inte finns negativa uppgifter om dig.

  2. Ta bort dåligt innehåll som du själv har kontroll över. Om någon exempelvis har taggat vilda partybilder av dig på Facebook, kan du ta bort taggen. Begränsa tillgängligheten på till exempel Facebook, där det gäller att vara vaksam - Facebook kan ändra inställningar, så att privata sidor plötsligen blir publika.

  3. Putta ner det oönskade eller irrelevanta innehållet genom att skapa nytt, bra innehåll som Google rankar högt, till exempel en profil med ditt riktiga namn på Linkedin, Facebook, Google Plus, Zerply, Viadeo.

  4. Be den som är ansvarig för en sajt att ta bort misshagliga uppgifter om dig. Om du inte vet vem som äger sajten kan du få veta det med en whois-sökning. Googla ”whois”, så hittar du tjänster som gör det möjligt att få reda på vem som äger en domän.

  5. Skydda ditt personliga varumärke för framtida bruk genom att registrera ditt namn som domännamn och som kontonamn på nya nättjänster som dyker upp; de kan blir viktiga framöver. På de redan existerande, som Twitter, är kontonamnet ofta redan upptaget. Betala gärna för att registrera ditt namn som domän på .com, .se, .nu, .net, eftersom Google rankar dessa högt. kontonamn på nya nättjänster som dyker upp; de kan bli viktiga framöver. På de redan existerande, som Twitter, är kontonamnet ofta redan upptaget. Betala gärna för att registrera ditt namn som domän på .com, .se, .nu, .net, eftersom Google rankar dessa högt.