Övriga Nyheter

Sliriga avtal för landets bussförare

Otrygghet, oro och dålig stämning. När en ny entreprenör ska ta över busstrafiken sägs alla förare upp. Långt ifrån alla lyckas sedan få jobb hos det nya bussbolaget. Och de som får jobb tvingas ofta till provanställning. Nu syns dock en ljusning: årets avtal satte nästan stopp för provanställningarna.

Publicerad

<p>Vi tar Örebro som exempel. Där vann Nobina (då hette företaget Swebus) upphandlingen för att ta över trafiken hösten 2009. Redan vid juletid året innan stod det klart att den tidigare entreprenören Busslink (nuvarande Keolis) förlorat.</p> <p>Oron spred sig. Vem skulle få vara kvar? Efter läkarintyg, utdrag ur polisregister, skadekontroll, intervjuer, uppkörningar, teoriprov - jo, Nobina kollade även om erfarna förare kan köra buss - provanställdes 200 förare från oktober i ett halvår. </p> <p>30 blev utan jobb. Och under provanställningstiden försvann 17 till.</p> <p>- En del fick gå för att de varit sjuka ofta, andra för att de fått klagomål från passagerare, någon för att han skadat bussen - men ofta kändes det som ren lottdragning. Många mådde väldigt dåligt det där året. Själv förlorade jag fyra kilo av ren oro, berättar arbetsplatsombudet Lars-Gustaf Schill.</p> <p>Där trafiken drivs i privat regi sägs personalen upp ungefär vart åttonde år när ett nytt trafikkontrakt upphandlas. Ett stort undantag är Stockholm - Stockholms lokaltrafik skriver alltid in i anbudsvillkoren att personalen ska tas över.</p> <p>Men på de flesta orter i landet ser politikerna annorlunda på detta: Så avvisade ju exempelvis Länstrafiken i Örebro län fackets propåer. </p> <p>I Göteborg fick Västtrafik avslag i domstol på ett försök att skriva in övertagande av personal för ett antal år sedan - men fallet var komplicerat med fler punkter i kraven - och medan en del hänvisar till det, menar många att det inte kan vara vägledande.</p> <p>Och många politiker menar att frågan snarare bör lösas avtalsvägen.</p> <p>Facket, Kommunal, anser att personalen alltid ska tas över. Och inför årets avtal, som låg klart i slutet av maj, hade Kommunal krävt ökad anställningstrygghet.</p> <p>- Vi lyckades till största delen få stopp för provanställningarna. Hädanefter måste nämligen arbetsgivaren förhandla om de vill provanställa flertalet av dem som var anställda av den tidigare entreprenören, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.</p> <p>- Vi är övertygade om att det kommer att leda till att nästan varenda en anställs direkt av nästa arbetsgivare. Det har stärkt anställningstryggheten rejält.</p> <p>Också i fortsättningen kommer facket lokalt att kämpa för att kravet på övertagande av all personal ska skrivas in direkt i anbudsvillkoren. Men det lär dröja innan något krav på totalt övertagande av samtlig personal skrivs in i kollektivavtalen, om man ska döma av kommentaren från Lars Askelöf, förhandlingschef hos Bussarbetsgivarna:</p> <p>- Det fungerar inte. Dels är det inte säkert att ens en erfaren förare passar in hos den nye arbetsgivaren, dels behöver kanske inte den som övertar trafiken lika mycket personal.

Lalla Lindström