Övriga Nyheter

Sexig hotellstäderska i reklamen fälld

Reklambilderna med texten "Sleep with us" fälldes av RO.
Ryanairs reklam: Heta priser & crew.

Är det hotellpersonalen som bjuder in till sex? Reklamombudsmannen fäller annonserna från First Hotels som sexistiska. Att företag sexualiserar sina anställda i marknadsföringen är ovanligt, men förekommer.

Publicerad

En kvinna sitter i en fåtölj klädd som ett gammaldags franskt hembiträde med spetsförkläde. Texten intill är “Sleep with us. Our First Members are getting it on a regular basis. A free room, that is.” Kampanjen lanserades i oktober i Sverige, Norge och Danmark.


First Hotels har även en variant med en piccoloklädd man. Hans uniformsjacka är generöst uppknäppt. Men under finns ingen reglementsenlig skjorta; bara solbränd hud.


Kerstin Kristensen, Kvinnofridsakademin, såg reklamen när hon bodde på hotell.
- Jag tog illa upp som kvinna och feminist. Att man går tillbaka i tiden och raljerar på det här sättet kring två av yrkena på hotell. Man sexualiserar dem med den här klädseln. Texten ”sleep with us” förstärker bara budskapet att man erbjuder mer än bra service, säger Kerstin Kristensen.


Idag, onsdag, offentliggör Reklamombudsmannen beslutet att fälla First Hotels annonser. Hotellkedjan har avslutat sin kampanj. PR-chefen Trine Hol Winther säger att företaget inte delar Reklamombudsmannens uppfattning.
- Men vi har respekt för att andra har en annan åsikt. Vår ambition var aldrig att stöta oss med någon. Det här har varit en humoristisk charmoffensiv från oss och så har de flesta också uppfattat kampanjen, säger Trine Hol Winther.
Men hotellkedjan har förlorat en kund i Kerstin Kristensen.


- Jag bor inte på First Hotels igen, säger hon.
Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självsaneringssystem för att göra reklam och marknadskommunikation mer etisk.


Dess föregångare, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK), tog sig an ett fall snarlikt First Hotels hösten 2006. Då fälldes SAS hotellkedja Radisson för reklambudskapet ”Det är lätt att sova med de bästa i Skandinavien” tillsammans med en inklippt bild på en vacker blond kvinna. Budskapet anspelade på sex och prostitution i rummen, ansåg ERK.


Att företag försöker dra nytta av personalens eventuella sexighet i marknadsföringen är ovanligt, men förekommer. Just nu har flygbolaget Ryanair annonser i svensk dagspress med budskapet ”Heta priser & crew” kombinerat med en bikinitjej som kommer upp på stranden från havet. I annonsen puffas även för ”Ryanair-tjejernas” välgörenhetskalender. Enligt flygbolaget är de avklädda flickorna kabinpersonal. Företaget gör flickkalendern för fjärde året i rad.


Enligt Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen, har ingen hittills anmält den aktuella annonsen från Ryanair.