Övriga Nyheter

Högljudd arbetsmiljö utan skolgård

Friskolor har, enligt studien, generellt mindre skolgårdar än kommunala skolor vilket kan förklaras av att de startats under de senaste 20 åren. Foto: TT-Bild

Bristen på tillgång till skolgård är inte enbart en fråga som berör eleverna. Även personalens arbetsmiljö drabbas.<br/>-Om det är kort om personal och vi inte kan ha rast ute, då stannar vi inne och kan hamna i en högljudd miljö som påverkar både barn och personal.

Publicerad

Det säger Metin Catir, resurspedagog på kommunala Observatorielundens skola i centrala Stockholm, till Lärarnas Tidning.

Då vanlig skolgård saknas är eleverna hänvisade till den närliggande parken Observatorielunden, till vilken de har ett par minuters promenadavstånd.

-Man måste vara med hela tiden, på ett helt annat sätt än på en vanlig skolgård, fortsätter Metin Catir.

-Eftersom skolgården är allmän park behövs mer personal för att garantera tryggheten. Självklart kostar det mer, säger Karin Nord, skolans rektor.

Statistiska centralbyrån, SCB, har gjort en kartläggning av totalt 150 skolgårdar i Uppsala kommun och Blekinge län på uppdrag av Boverket.

Enligt studien har friskolor generellt mindre skolgårdar än kommunala skolor vilket kan förklaras av att de startats under de senaste 20 åren - efter att statens riktlinjer från Skolöverstyrelsen försvann. Därefter har kommunerna själva fått bestämma över skolgårdarna enligt plan- och bygglagen, skriver Lärarnas Tidning.

Boverket har nu på uppdrag av regeringen utfärdat vägledning och nya allmänna råd.

-Lagen var otydlig och den var svår att hävda i byggprocessen. Vi hoppas att de nya råden visar hur lagen ska uppfattas, säger Ulrika Åkerlund, landskapsarkitekt på Boverket, till tidningen.

Stockholms stad inför nu nya regler efter Boverkets nya råd. Men i Stockholm blir det inte specifika ytmått på skolgårdarna som i Malmö och Göteborg. Enligt Olle Burell (S), skolborgarråd i Stockholm, finns inte förutsättningarna, skriver Lärarnas Tidning.

Boverkets allmänna råd

De nya allmänna råden från Borverket är följande:

Skolgården ska placeras i direkt anslutning till byggnaden som innehåller lokaler för förskoleklasser, årskurs 1 till 6 och fritidshem.

Barnen bör själva kunna gå mellan byggnaderna och skolgården.

Skolgården bör vara rymlig med plats för olika former av växlighet och skillnader i terräng.

Området ska ha goda förhållanden för både sol och skugga, bra luftkvalitét och god ljudmiljö.

Källa: Lärarnas Tidning