Arbetsmiljö

Slår larm om dålig arbetsmiljö inom vården

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket från hälso- och sjukvården har fördubblats på två år. Hög arbetsbelastning, överbeläggning och usla it-system är de största problemen.

Publicerad

- Det känns lite som att riskbedömningar ses som ett vägmärke som man ska runda. Även om det finns risker, så kör man igenom förändringarna. Sedan har det oftast visat sig att vi har haft rätt i våra farhågor, säger arbetsmiljöinspektör Lise-Lotte Hamfelt, nationell branschsamordnare för hälso- och sjukvården, till Läkartidningen.

Förra året gjorde skyddsombuden inom hälso- och sjukvården 63 stycken 6:6a-anmälningar till Arbetsmiljöverket, 2012 var de 52. Tidigare år har antalet legat kring 30. De flesta anmälningar har Kommunals och Vårdförbundets skyddsombud gjort, men också Läkarförbundets.

Det har också blivit allt vanligare att fackförbundet gör gemensamma anmälningar. Det skedde till exempel förra året, då huvudskyddsombuden inom Kommunal, Vårdförbundet, Läkarförbundet och Vision gjorde en gemensam framställan om att stoppa journalsystemet PMO tills bristerna åtgärdats.

Den slimmade organisationen, hög personalomsättning, ett ökat söktryck och allt fler äldre, multisjuka patienter är ytterligare orsaker till den dåliga arbetsmiljön, enligt Lise-Lotte Hamfelt.

- Inom stora politiskt styrda organisationer är det dessutom lätt att frågor fastnar på fel beslutsnivå och därför förblir olösta, säger hon till Läkartidningen.