Arbetsmiljö

Hävt säkerhetskrav för bärgare chockar Transportfacket

Arbetsmiljöverket kommer att gå igenom samtliga beslut i länen med generella krav på skyddsfordon vid bärgning. Foto: Noella Johansson/TT

Arbetsmiljöverket häver nu tidigare beslut om generella krav på skyddsfordon vid bärgning. - Chockerande att verket river upp beslut som räddat människoliv, säger Martin Miljeteig, ombudsman på Transport.

Publicerad

Arbetarskydd har tidigare skrivit om att olika regler för bärgares säkerhet gäller i olika delar av landet. Under åren 2011-2016 beslutade Arbetsmiljöverket att bärgare i fem län alltid ska använda skyddsfordon, så kallade TMA-skydd, när de bärgar fordon på farliga vägar som är skyddsklassade av Trafikverket.

Men Arbetsmiljöverket ändrade sig senare, och ansåg att det inte kan ställa generella krav på skyddsfordon. Den nya linjen prövades i höstas i kammarrätten, som gav Arbetsmiljöverket rätt.

Arbetsmiljöverket säger nu till Arbetarskydd  att det kommer att gå igenom samtliga beslut i länen med generella krav på skyddsfordon vid bärgning.

- Inriktningen är att häva de generella besluten om krav på TMA-skydd som finns. Arbetet beräknas starta i januari, skriver Thomas Blombäck, chef för region öst vid Arbetsmiljöverket, per e-post.

Transportarbetareförbundet reagerar starkt på beslutet.

- Det är en katastrof. Chockerande att verket river upp beslut som räddat människoliv, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transportarbetareförbundet.

Enligt honom leder verkets beslut till att risken för att bärgare skadas eller dör blir större i de fem länen där besluten ska rivas upp.

Transport har nu beslutat att överklaga domarna som ligger till grund för Arbetsmiljöverkets beslut. Domarna ska överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen.

Arbetsmilöverket motiverar sitt beslut med att ett generellt krav på att en bärgare alltid ska använda skyddsfordon när hen bärgar fordon på skyddsklassade vägar rimmar illa med arbetsmiljölagen.

- Det är inte rimligt eller proportionerligt att ställa ett sådant krav enligt arbetsmiljölagen. Vi är nöjda med kammarrättens beslut, säger Karin Eriksson, jurist på Arbetsmiljöverket.

Det finns inte heller någon föreskrift som kräver att skyddsfordon ska användas vid bärgningsarbete på skyddsklassade vägar. Därför ska arbetsgivaren göra den initiala undersökningen och riskbedömningen och besluta om skyddsfordon, ett så kallat TMA- eller TA-skydd, behövs.

- Det är den grundprincip vi följer. Vi jobbar inte med att lägga generella förbud, säger Karin Eriksson.

Verket vill ha en enhetlig bedömning i hela landet, påpekar jurist Karin Eriksson.

Hon tillägger att det skydd som arbetsmiljölagen erbjuder går genom de vanliga vägarna med inspektion, förelägganden och förbud gentemot en enskild arbetsgivare och en enskild situation.

Hon har förståelse för oron kring bärgarnas säkerhet.

- Det är säkrare om det är ett totalförbud, då skulle flera risker förebyggas. Det är ostridigt i de här ärendena. Men vi måste vara proportionerliga i våra beslut, förelägganden och förbud. Att i det här fallet lägga ett generellt förbud rimmar illa med arbetsmiljölagen.

Martin Miljeteig på Transport har svårt att förstå verkets resonemang och anser att agerandet är underligt.

- Var ligger myndighetens ansvar för det förebyggande arbetet? Verket har glömt sin roll och funktion, säger han.