Arbetsmiljö

Här är åtgärderna som ska minska lärarstressen

Stockholm fick ett halvår på sig att klargöra för alla lärare hur de ska prioritera bland sina arbetsuppgifter. Annars hotar ett vite på två miljoner.<br>- Vi har svarat på Arbetsmiljöverkets krav, säger projektledaren Roy Melchert på Utbildningsförvaltningen.

Publicerad

Det började för ett år sedan med en skrivelse från skyddsombudet Ragnar Sjölander, Lärarnas Riksförbund. Han krävde att Arbetsmiljöverket skulle förelägga Stockholms kommun att se till att arbetsbelastningen för samtliga grund- och gymnasielärare skulle minska. Så blev det. Kommunen tog genast itu med att försöka uppfylla kraven i föreläggandet och har nu avrapporterat till verket.

- Vi har tagit fram riktlinjer för vad som kan ingå i lärares arbetsuppgifter, både inom den reglerade arbetstiden och inom förtroendearbetstiden, säger Roy Melchert.

Med riktlinjerna följer en checklista. Tanken är att riktlinjerna och checklistan ska göra att läraren och rektor tillsammans kan bedöma vilka arbetsuppgifter som ryms inom arbetstiden och hur arbetsuppgifterna ska prioriteras.

- Det är rektorn som organiserar arbetet. Vi på Utbildningsförvaltningen kan inte detaljstyra det.

Arbetsmiljöverket ville också veta om det var några arbetsuppgifter som kunde förenklas eller tas bort. En enkätundersökning som gjordes under vårterminen bland alla tillsvidareanställda lärare visar att de individuella utvecklingsplanerna för eleverna och de skriftliga omdömena tog orimligt mycket tid. Därför har förvaltningen beslutat att de tas bort i årskurserna 6-9, då eleverna ändå får betyg, och att de bara ska utfärdas en gång om året i de tidigare årskurserna i stället för en gång per termin.

- Det beslutet gäller från och med nu, höstterminen 2013, säger Roy Melchert.

Att de reglerna införs redan nu i Stockholms skolor är ett resultat av föreläggandet, förklarar han. Den ändringen beräknar regeringen införa för hela landet i november. Utbildningsnämnden har alltså föregått regeringens beslut och genomfört förändringen från terminsstart.

För gymnasielärarna införs enklare frånvarorapportering och rektorerna har fått i uppdrag att se över mötesstrukturen. På vissa skolor kan det leda till kortare och effektivare möten, medan andra skolor inte behöver någon förändring.

Förenklingarna är ett resultat av ett arbetsmiljöarbete som pågått redan innan Arbetsmiljöverket kom in i bilden, påpekar Roy Melchert. Det arbetet fortsätter i samverkan både lokalt och centralt.

Kommunen skulle egentligen ha svarat Arbetsmiljöverket senast den 15 augusti, men fick ett par veckors uppskov i väntan på Utbildningsnämndens skulle hinna ha ett sammanträde om förslagen.

- Vi håller nu på att gå igenom svaret, säger Åke Johansson på Arbetsmiljöverkets distrikt i Stockholm.