Övriga Nyheter

Nya beslut om skydd för bärgare väntas inom kort

Kravet på påkörningsskydd vid bärgning på riskvägar gäller bara i vissa län. Foto: Noella Johansson/TT

Arbetsmiljöverket har snart sett över sina 200 beslut om generella krav på användning av TMA-skydd för bärgare på farliga vägar. Hur många som hävs eller står fast är ännu oklart. - Det beror på hur besluten är fattade, säger regionchefen Pernilla Niia.

Publicerad

Turerna kring bärgarnas säkerhet fortsätter. Högsta förvaltningsdomstolen meddelade förra veckan att den inte kommer att pröva domarna från Göteborgs kammarrätt som gick på Arbetsmiljöverkets ändrade linje. Domarna slog fast att myndigheten inte kan ställa generella krav på att bärgare alltid ska få använda skyddsfordon, så kallade TMA-skydd, när de bärgar fordon på farliga vägar som är skyddsklassade av Trafikverket.

Efter kammarrättens dom i höstas sade Arbetsmiljöverket till Arbetarskydd att alla tidigare beslut med generella krav på skyddsfordon vid bärgning ska ses över och att inriktningen är att häva dem.

I vintras kavlade verket upp ärmarna och har sedan dess arbetat med att gå igenom sina cirka 200 tidigare beslut i ett samlat grepp. Arbetet pågår ännu, men är snart klart. Nu säger Arbetsmiljöverket att alla beslut kanske inte hävs.

- Det beror på hur besluten är fattade, vilken beslutsformulering vi har, och vilket underlag som finns, säger Pernilla Niia, chef för region väst, på Arbetsmiljöverket.

Inom kort bestämmer verket vilka tidigare beslut som rivs upp och vilka som står fast. Så snart det nya beslutet har fattats i ett enskilt ärende meddelar verket det berörda företaget.

Pernilla Niia vill ännu inte säga hur många beslut som står fast eller hävs.

- Vi måste gå igenom varje ärende, så att vi inte tar nya generella beslut utan hänsyn till den specifika situationen.

De beslut som kan hävas handlar om generellt formulerade krav på TMA-skydd, till exempel att ett företag inte får utföra servicearbetet utan TMA-skydd på skyddsklassade vägar inom Stockholms läns gränser.

De beslut som kan stå fast kan vara baserade på en inspektion där riskerna är specifikt motiverade, till exempel att sikten är skymd på en vägsträcka och hastighetsbegränsningen är hög.

Om ni också ser till beslutsunderlaget, kan det uppstå situationer där ni ber om fler uppgifter?

- Det skulle kunna finnas några sådana situationer. Vi ska ha ett bra beslutsunderlag så att vi verkligen tar ett väl övervägt beslut med god myndighetsutövning.