Tricket: Så överlever du skiftjobbet

2015-03-23 10:16 Elisabeth Vene  

Här är bästa mat- och sovklockan för dig som jobbar skift.

Människans biologiska klocka styr dygnsrytmen, som kallas det cirkadianska systemet.

Det är ljuset som driver klockan. Speciellt de blå våglängderna  i dagsljuset skickar signaler  via näthinnan till hjärnan att vara aktiv.

Hjärnan ger signaler så att hormoner, som styr hunger och mättnad, ämnesomsättning, stressnivå, vakenhet, kroppstemperatur, utsöndras.

Sömnhormonet melatonin hindras av dagsljuset. Utsöndringen av melatonin sker kvälls- och nattetid. Det ger ett visst immunologiskt skydd.

Arbetspassen bör förläggas medsols. Natt bör följas av ledig dag, därefter förmiddagsskift, nästa dag eftermiddagsskift, innan det är dags för nästa nattskift.

Nattskift och förmiddagsskift som börjar före 07 är fysiskt mest påfrestande.

Eftermiddagsskift är värst ur social synpunkt.

Sömnen och mathållningen bör följa den biologiska klockan så nära som möjligt.

 

Läs också:

Läs mer: Paret som har gått i skift i över 30 år

Läs mer: Inga biffar mitt i natten

Läs mer: Nätterna är svårast

Läs mer: För att jobba skift måste du vara särskilt rustad

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Kampen