Lär dig se framgången

2010-04-20 14:17 Charlotta Lundström  
Stirra dig inte blind på det som trasslar på jobbet, tänk hellre att kaffekoppen är halvfull än halvtom. Men se upp för att förringa problem genom att klistra på glasyr när det är kaos, råder Birgitta Södergren, forskare. Foto: Colourbox och Scanpix

Om du vill utveckla verksamheten och organisationen till det bättre, glöm inte det som faktiskt fungerar. Det är frestande att starta en utveckling med att bara stirra på problemen och söka orsaker till dem.

Positive Organizational Science, POS, är ett forskningsområde som tar fasta på det som fungerar bra på arbetsplatsen. Utifrån det utvecklar företaget sina styrkor och skapar framgång.

- Många chefer och personer verksamma inom hr-området har länge haft den utgångspunkten när de jobbar med individer, men nu har man även systematiskt börjat intressera sig för hur ett positivt angreppssätt påverkar organisationer, säger Birgitta Södergren, forskare och docent vid Uppsala universitet och Institutet för Personal- och Företagsutveckling, IPF.

Hon tror att det är mest värdefullt att få in POS i kunskapsintensiva branscher, det vill säga där personligt kunnande spelar stor roll. Antingen man är sjuksköterska eller ingenjör, behöver man läsa av situationer på ett klokt sätt och ta fram sitt unika kunnande, och då är POS ett av arbetssätten.

- POS-tänkande är ett sätt att våga använda den mänskliga sidan i organisationen och det kan användas både i vardagen och i det övergripande förändringsarbetet. Det gäller att vara nyfiken på det som fungerar väl och utforska styrkor hos individer och grupper, säger Birgitta Södergren.

Till exempel kan du, i stället för att kritiskt utgå från att en medarbetare försöker smita från sitt ansvar, utforska vad som får den personen att fungera bra, när hon eller han faktiskt gör det.

Serier av positiva händelser förstärker varandra. Om något positivt händer i ett hörn sprids det till hela arbetsplatsen, menar Birgitta Södergren. Det finns också människor som på ett naturligt sätt automatiskt använder sig av ett positivt angreppssätt.

- Jag har mött flera goda chefer och kolleger som tar vara på det bästa i varje läge och skapar möjligheter till tillväxt.

Birgitta Södergren tycker sig se en del svenska särdrag i hur vi använder oss av positiva angreppssätt.

- I Sverige har vi en annan förmåga att vara mer lågmält stödjande och humoristiska än att utropa att allt är fantastiskt. Till och med ironi och sarkastisk humor kan vara stödjande och lyfta människor. Ett positivt sätt att kommunicera har många ansikten.

Hon vill dock varna för att ta till sig POS som den enda metoden. Den är ett komplement till problemorienterade arbetsmetoder och det gäller att hitta en balans mellan dem. Annars finns det en risk att man förringar problemen, och att bekymrade människor känner sig ovälkomna.

- Inget är farligare än att klistra på rosa glasyr när det är kaos och stora problem på arbetsplatsen. Det gäller även på individnivå, om en människa är mycket ledsen, säger Birgitta Södergren.

- I vårt samhälle är POS-sidan tanig, medan den problemorienterade sidan är mycket tjock.

Så förändrar du med positiva ögon

1. Ställ frågor i positiva termer. I stället för att undersöka trassel kan du fråga: Vad har vi för goda erfarenheter av ett bra ledarskap? I stället för att fråga vilka hinder det finns för ett bra arbetsliv?

2. Fokusera på sammanhanget. Hitta de förutsättningar som ledde till framgångarna: Hur och varför kunde detta goda uppstå? Hur var teamet sammansatt? Hur var kundbemötandet? Vilka styrsystem användes? Det handlar om att noga utforska sammanhanget som gjorde framgången möjlig.

3. Hur kan vi skapa liknande förutsättningar någon annanstans? Anders kanske är en väldigt bra chef, men det innebär inte nödvändigtvis att det går att rekrytera fler Anders. I stället blir frågan "hur ser miljön ut kring Anders och hur kan vi skapa den jordmånen någon annanstans?"

Charlotta Lundström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Kampen