Arbetsmiljö

”Vi far illa av känslan av otillräcklighet”

Sedan anmälan lämnades in till Arbetsmiljöverket har grundbemanningen ökat. Men marginalerna är små och det är svårt att hitta personal med vana av dialysarbete, så skyddsombudet Annki Svedberg är orolig. Foto: Jörgen Appelgren
Magnus Oweling.

Arbetsgivaren tar inte problemet på allvar, anser personalen. – Ni kan gå till sjukhuskyrkan, fick vi till svar, berättar sjuksköterskan och skyddsombudet Annki Svedberg.

Publicerad

Brist på personal och rätt kompetens, för få vårdplatser och ont om tid skapar en känsla av otillräcklighet och ständigt dåligt samvete, förklarar Annki Svedberg, sjuksköterska och skyddsombud på Vrinnevisjukhuset i Norr­köping.

I början av november gjorde Vård­för­bundet en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket på uppdrag av sjuksköterskorna på dialysavdelningen på medicinkliniken.

– Vi som jobbar nära patienterna upplever samvetsstress. Men arbetsgivaren saknar förståelse.

När Annki Svedberg var färdig sjuksköterska för tjugo år sedan kunde hon vara orolig för att ha glömt något eller för att ha gjort fel.

– Den stressen gick att ta på. Då ringde man tillbaka till jobbet på kvällen och sedan var problemet löst.

Hon upplever att samvetsstress som begrepp dök upp för fem tio år sedan. Sedan dess har både stressen och uppmärksamheten kring begreppet ökat.

– Man sätter sig inte ned hos patienten, ställer inte följdfrågor, besvarar inte ögonkontakten och går fort förbi. Man har inte tid och så mår man dåligt av det.

Hon konstaterar att personalen vet hur den ska arbeta för att patienterna ska må bra, men får inte förutsättningarna.

Läs också:

– Jag är rädd att det här blir vardag och att vi slutar bry oss.

Annki Svedberg konstaterar att vårdpersonal hanterar resursbristen på olika sätt och det påverkar arbetsklimatet.

– Några stannar och pratar med patienterna i alla fall. Då kan andra tycka att de får slita mer. Det händer att det blir dålig stämning. Gör man det där lilla extra blir man inte alltid sedd med blida ögon.

För att minska samvetsstressen föreslog representanter för närsjukvården i östra Öster­götland att personalen kunde vända sig till sjukhuskyrkan eller företagshälsovården.

Läs också:

– Det är inte så konstigt, vi använder kyrkan när det gäller handledning i svåra frågor, förklarar verksamhetschefen på medicin­kliniken, Magnus Oweling.

Men varken kyrkan eller företagshälso­vården kan ju göra något åt resurserna?

– På sätt och vis var det aningslöst av oss, men jag tror ändå att det kan hjälpa att gå och prata med någon.

Magnus Oweling anser att stress kan bidra till smartare sätt att jobba på.

– Det är inte självklart att mindre resurser leder till något dåligt.

Men om personal har dåligt samvete på grund av för lite resurser?

– Det är förstås inte bra. De ska inte lägga ansvaret på sig själva. Det här är organisationens problem.