Vårdens skyddsutrustning inspekteras virtuellt

2020-06-10 09:04 TT  

CORONAVIRUS. Närmare 300 arbetsplatser i landet inom vård och äldreomsorg ska inspekteras för att kontrollera om den skyddsutrustning som används håller måttet. Syftet är att säkerställa att all utrustning antingen är CE-märkt, eller har tillfälligt tillstånd från Arbetsmiljöverket för att användas under pandemin.

(Uppdaterad) Arbetsmiljöverket, som ska granska skyddsutrustningen, har fått signaler om att produkter inte alltid är testade och säkra.

– Vi får signaler från flera håll om att det finns personlig skyddsutrustning i bruk ute på marknaden som inte är testad och kontrollerad, säger Anna Rydbeck på Arbetsmiljöverkets inspektionsenhet.

Läs mer: Skyddsombudet: Målarförkläde som smittskydd

Arbetsplatserna besöks inte fysiskt. I stället kommer verksamhetsansvariga själva uppmanas att skanna in underlag som visar att utrustningen är godkänd.

TT: Finns det inte en risk att verksamhetsansvariga undanhåller utrustning som de vet inte är godkänd?

– Jo, den risken finns naturligtvis, det är helt självklart. Men vi utgår från att personalens säkerhet prioriteras. Vi gör inspektionen tillsammans med skyddsorganisationen som i vardagen bevakar att det är en god och säker arbetsmiljö.

Om Arbetsmiljöverket upptäcker att skyddsutrustningen inte uppfyller exempelvis säkerhetskraven kan myndigheten omedelbart förbjuda användningen av produkten.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Kampen

Arbetsmiljö