Arbetsmiljö

Nära hälften av hamnarnas skyddsombud borta

På onsdagsmorgonen den 23 januari inleddes Svenska Hamnarbetarförbundets strejk i 15 olika hamnar, här i Malmö. Foto: TT-Bild

Som en följd av konflikten i Sveriges Hamnar har en stor del av hamnarbetarna saknat skyddsombud.

Publicerad

I april i fjol meddelade arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar att Hamnarbetarförbundets skyddsombud inte längre får delta i arbetsmiljöarbetet. Arbetsgivaren ansåg att skyddsombuden i fortsättningen skulle ha mandat i enlighet med arbetsmiljölagen. Efter­som Transportarbetareförbundet, men inte Hamnarbetarförbundet, har kollektivavtal med Sveriges Hamnar har Hamnarbetarförbundets medlemmar inte längre egna skyddsombud på arbetsplatserna.

Hamnarbetarförbundets 108 skyddsombud får inte längre delta i arbetsmiljöarbetet. Kvar är Transports cirka 140 skyddsombud. I åtminstone två hamnar finns endast regionala skyddsombud, enligt uppgifter från Transportarbetareförbundet.

Oron över brister i arbetsmiljön är enligt Hamnarbetarförbundet en stor orsak till att facket började strejka för kollektivavtal i januari i år. Sveriges Hamnar svarade med lockout. Konflikten pågår ännu.

– Det långsiktiga skyddsarbetet som förebygger olyckor gröps ur månad för månad, säger Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets förbundsstyrelse.

– Det handlar om att rädda liv. Då måste man vidga sina principer och höja sig över konflikten, säger arbetsmiljöforskaren Maria Steinberg.

Enligt honom är det viktigt att skydds­om­buden har en kritisk inblick i verksamheten och har arbetarnas förtroende.

– Vi måste komma in i skyddsorganisationen.

Varför sa ni då nej till avtal, som hade gett er den rätten?

– Man använder arbetsmiljön och skyddet som ett utpressningsmedel. För att trygga vår arbetsmiljö ska vi inte behöva göra avkall på vår möjlighet att delta i förhandlingar och representera våra medlemmar, säger Erik Helgeson.

Sveriges Hamnar kan inte se några brister i arbetsmiljön till följd av konflikten och det minskade antalet skyddsombud.

– Ytterst är det den enskilda arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret. Det finns inga indikationer på försämringar i arbetsmiljön, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Hur ser Sveriges Hamnar på att antalet skyddsombud har halverats?

– Jag ser inget självklart likhetstecken mellan enbart antal skyddsombud och kvaliteten på arbetsmiljön.

Ser ni risker med ert beslut?

– Hittills har vi inte sett att det inneburit ökade risker. Men det är svårt att spekulera om framtiden, tillägger Joakim Ärlund.

Läs mer om konflikten på Lag & Avtal: Ny medling i hamnkonflikten