Arbetsmiljö

MTR svarar: Märkligt att förare saknar brandutbildning

Claes Nyberg, MTR.

Personalen i tunnelbanan gör aldrig gemensamma stora katastrofövningar. Det gör bara ledningsfunktionen. – Vi skulle aldrig få tillstånd att stänga ner all operativ trafik för det, säger Claes Nyberg, tillförordnad pressansvarig på MTR Nordic.

Publicerad

Däremot gör varje personalgrupp minst en evakueringsövning där de får öva på de moment som ska utföras vid en utrymning. Övningen genomförs med personalen på varje station och plats­kontor utifrån scenariot att hela stationen/kontoret ska utrymmas. Det menar MTR räcker.

– Men vår ståndpunkt är att vi borde öva på katastrofer på ett mer handgripligt sätt, säger Gunnar Woldén, huvudskyddsombud för tunnelbaneförarna i Stockholms tunnelbana.

MTR vill inte ha instruktioner för olika scenarier, då de tycker att det blir svårare för personalen att veta hur de ska agera.

Läs också:

– Oavsett om det rör sig om bombhot eller brand är det samma instruktion till personalen: man ska utrymma, säger Claes Nyberg.

Vartannat år genomförs en brandskyddsutbildning med en viss kategori personal och vart fjärde år med en annan kategori. Dessutom görs övningar tillsammans med räddningstjänsten på någon specifik station. De genomförs då på natten, när tunnelbanan är stängd, enligt Claes Nyberg.

– Då använder vi oss av figuranter och kan fylla stationen med rök. Det blir den personal som jobbar just på den stationen som är med i de övningarna. Det blir inte all personal ihop. Det har vi inte möjlighet att göra.

Claes Nyberg tycker att det låter märkligt om det finns tunnelbaneförare som inte fått någon brandutbildning på tio år.

– Förarna får lite mer utbildning än de andra. De får lära sig vad som kan orsaka en brand och den brandsäkerhetsutrustning som finns ombord. Däremot gör vi inget storskaligt där våra anställda får öva på att släcka en brand. Målet är bara att få ut sig själv och alla resenärerna. Räddningstjänsten ska sedan lösa själva släckningsuppgiften, säger Claes Nyberg.

PÅ MTR är ledningsfunktionen den enda gruppen som i dag genomför stora katastrofövningar.

– Senast i januari hade vi en sådan. Den var scenariomässigt rätt lik den situation som sedan blev den 7 april i samband med terrorhändelsen på Drottninggatan. Nu håller vi på och utvärderar den. I juni ska ledningsfunktionen ha en ny likadan övning.

Några stora katastrofövningar där alla stationer och anställda deltar samtidigt har aldrig genomförts.

– Det är en avvägning vi har gjort för att alla ska kunna öva varje år. Vi har ingen möjlighet att stänga all trafik för övning. Avtalet med SLL har ingen sådan lucka, säger Claes Nyberg.