Arbetsmiljö

Sjukvårdspersonal drunknar i information

Ett skyddsombud, tillika läkare i Kalmar, slår nu larm om att sjukvårdspersonalen håller på att drunkna i all information som strömmar in dygnet runt.

Publicerad

”Detta ständiga inflöde av information leder till stress, en känsla av otillräcklighet och kontrollförlust. Dessutom är det omöjligt att överskåda all data, vilket är en patientsäkerhetsrisk”, skriver skyddsombudet.

Enligt skyddsombudet får sjukvårdspersonalen i Region Kalmar hantera tio meddelandesystem där information om olika tjänster strömmar in sju dagar i veckan, 24 timmar om dygnet. 

Skyddsombudet räknar upp floden av inkommande information som telefonsamtal, röstbrevlådor, sms, mejl, messenger, ”Mina vårdkontakter”, Webcert – en elektronisk tjänst som är till för att skapa digitala intyg, provsvar, receptönskemål med mera.

Enligt skyddsombudet har patientönskemål på grund av detta tappats bort vilket lett till en anmälan till IVO – Inspektionen för vård och omsorg. 

”IVO riktar i sitt svar en uppmaning till vårdgivaren att se över verksamhetens informationshanteringssystem. Denna problematik är internationellt uppmärksammad”, enligt skyddsombudet.

Skyddsombudet kräver att informationsflödet kartläggs liksom tidsåtgången för att hantera all information.