Truckolyckor: Stressen gör att många fuskar

2015-02-23 06:30 Birgitta Ländin  
Trucken är den allra farligaste maskinen på våra arbetsplatser. Last som rasar, person som faller eller en arbetskamrat som blir påkörd är några typiska truck­olyckor. Nu söker TYA faktorerna som ligger bakom att detta sker. Foto: REX/Caiaimage

TRUCKOLYCKOR. Varje dag sker minst två olyckor med truckar i Sverige. De flesta som skadas är under 35 år. Nu ska arbetsplatserna specialgranskas.

Nu i februari startar Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA, i samarbete med Statistiska central­byrån en undersökning bland 3 000 truckförare. I en enkät försöker man ringa in vad som ger en säker eller riskfylld arbetsmiljö för truckförare.

– Frågorna ställs inom flera områden för att kunna fånga in olika faktorer som kan ligga bakom riskfyllt arbete, berättar Maria Vigren på TYA.

Martin Johansson, som själv är fackligt engagerad och truckförare i Uppsala, välkomnar enkäten, men har sitt eget svar på orsaken ­till truckolyckor ganska klart för sig.

– Det är stressen. Även om utbildningarna har blivit bättre och det finns regler så är det vanligt att reglerna frångås för att man ska hinna med. Det finns ett krav på att prestera som gör att många fuskar. Man lastar kanske två pall i stället för en, fastän det är emot reglerna.

När olyckor sker med truckar är en vanlig orsak att föraren tappar kontroll över fordonet, visar Arbetsmiljöverkets statistik. Att en del av lasten faller ned på föraren är inte heller ovanligt. Vad som egentligen ligger bakom att olyckorna är så många vet dock ingen riktigt.

– Men vi vet att när man talar med truck­förare om detta så brukar de nämna stress som en orsak, säger Maria Vigren.

Allra värst är det enligt Martin Johansson för bemanningsanställda, som har blivit vanliga i branschen.

– De är ännu mer utsatta för kravet på att prestera. Gör de inte det blir de av med jobbet, säger han.

I början av sommaren hoppas TYA ha en första sammanställning av resultaten klar.

Under våren riktar Arbetsmiljöverket ännu en tillsynsinsats mot företag där truckar ofta är inblandade i olyckor. 2 000 inspektioner ska göras bland mindre företag inom tillverkning och partihandel, branscher där just truckolyckor är vanliga, liksom belastningsskador..

Nya regler 2011

2011 kom TLP10, en läroplan för truckutbildningar. Den har tydligare riktlinjer än den som fanns förut, TLP2, och ställer större krav på kunskaper hos de som står för utbildningen. Läroplanen har tagits fram av arbetsmarknadens parter.

Beslutet om vem som får köra olika truckar på arbetsplatsen är alltjämt arbetsgivarens, men ofta ses ett intyg från genomgången TLP10-utbildning som en garanti för att arbetstagaren har fått de teoretiska och praktiska kunskaper som krävs.

4 000 sjukskrivna

• Mellan 2009 och 2013 inträffade totalt 4 005 truckolyckor som var så allvarliga att de ledde till sjukskrivning. Det visar Arbetsmiljöverkets statistik. Under samma period dog fyra personer till följd av olyckor med truckar. De flesta som skadas är män under 35 år.

• Den yngste som skadades i en truckolycka 2014 var en sommar­jobbare som bara var 14 år, trots att åldersgränsen för att använda truck är lägst 16 år och i vissa fall 18 år. Enligt arbetsgivaren var det sommar­jobbarens eget tilltag att tillsammans med en kamrat starta trucken.

Birgitta Ländin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Arbetsmiljö