Trendbrott: Rån mot värdetransporter ökar igen

2013-02-24 23:00 Lena Gunnars  
"I princip alla känner någon som har blivit rånad", säger produktionschefen på Loomis. Grafik: Jonas Askergren Foto: Scanpix

Säkerhetsbranschen hade hoppats på en fortsatt trend nedåt för värdetransportrånen. I stället ökade de med 32 procent förra året. <br>– Det kan bero på en massa olyckliga omständigheter, säger Björn Ek, kriminalinspektör på Rikskriminalen.

I mitten på 2000-talet utfördes flera spektakulära rån mot värdetransporter. Bilar sprängdes och väktare hotades med automatvapen. Efter rånen skärptes säkerhetsarbetet. Säkerhetsföretagen installerade slutna leveranssystem och fackförbundet Transport krävde kraftiga åtgärder av Arbetsmiljöverket.

Länge såg det ut som om ansträngningarna gett önskad effekt. Men förra året hände något. Enligt statistik från Svensk Bankförening och Brottsförebyggande rådet ökade värdetransportrånen igen efter att ha gått ner kraftigt under 2011.

– Det kan bero på en massa olyckliga omständigheter, säger Björn Ek, kriminalinspektör på Rikskriminalen.

Enligt honom är det främst unga gärningsmän som rånar värdetransporter. De flesta rånen är så kallade trottoarrån där tjuvarna hotar väktaren när han eller hon är på väg mellan bilen och kunden. När väskan sedan bryts upp färgas sedlarna och blir oanvändbara. Den skärpta säkerheten har gjort det svårt att råna värdetransporter, vilket har fått de tunga kriminella att i stället rikta in sig på mer lönsamma objekt, som guldsmedsbutiker.

Värdetransportföretaget Loomis har 200 väktare i Stockholmsområdet, där 95 procent av värdetransportrånen sker. På företaget finns både extern och intern kompetens för den som behöver samtalshjälp. Det är alltid någon arbetskamrat som har varit med om samma sak och kan prata med den drabbade.

– Tyvärr kommer ju den kompetensen av erfarenhet. I princip alla anställda känner någon som har blivit rånad, säger Stefan Wikman, produktionschef och vice vd på Loomis.

De rånade väktarna brukar vara sjukskrivna ett par dagar.

– Det är bra att komma ut och köra igen så snart som möjligt eller i alla fall komma in till kontoret, säger Stefan Wikman.

Fackförbundet Transport anser att samarbetet med arbetsgivarna fungerar bra.

– Vi vill ju samma sak: att rånen ska försvinna helt, säger Jerker Nilsson, centralt handläggande ombudsman för bevakningsavtalet vid Transport.

Rånen sker främst i Stockholm

  • 95procent av alla värdetransportrån sker i Stockholmsområdet, uppskattar värdetransportföretaget Loomis.

Lena Gunnars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Arbetsmiljö