Han vann sitt livs viktigaste race

2018-08-10 00:00 Mikael Kindbom  
”Jag gick till företagsläkaren som gav mig ett antal övningar. Efter en skiktröntgen som visade hur dålig ryggen var rekommenderade de i stället operation.” Foto: Marcus Schoenherr

ARBETSSKADA. Efter 24 år på sitt drömjobb som testförare vid Volvo var ryggen förstörd och han flyttades till underhålls­avdelningen. Försäkringskassan ville inte godkänna skada. Men efter fyra år och två domstolssegrar kan Bengt Ekdahl se fram emot livränta.

När Arbetarskydd ringer upp Bengt Ekdahl sitter han bakom ratten i sin privata bil. Men det går förstås inte att jämföra med Volvos tuffa testbana i Hällared mellan Göteborg och Borås, där han tillbringade ett kvarts sekel.

– Det är hanterbart att köra bil kortare sträckor men jag måste träna och hålla i gång magmusklerna, säger han.

På testbanan utsätts bilarna för svåra prov något år innan de når marknaden. De är tungt lastade och körs på gupp och i olika hastig­heter.

– Det var ju ett drömjobb för mig som var så motorintresserad. Besvären kom smygande, och med facit i hand skulle jag ha slutat redan efter 7–8 år, men jobbet var så roligt.

Bengt Ekdahl sprang maraton med bra tider för att vara motionslöpare och levde ett normalt familje­liv innan ryggbesvären visade sig. Det blev början på en tuff resa, där löpning fick läggas på hyllan för gott liksom jobbet som testförare.

– Jag gick till företagsläkaren som gav mig ett antal övningar. Efter en skiktröntgen som visade hur dålig ryggen var rekommenderade de i stället operation.

Stillasittandet i bilen och skakningar, stötar och vibrationer var boven bakom ryggbesvären. Bengt Ekdahl fick till slut flytta till underhållsavdelningen.

– Min arbetsgivare har varit väldigt tillmötesgående hela tiden.

Större motstånd mötte han hos Försäkringskassan som hela tiden vägrat gå med på hans ansökan om livränta. Men hans fackombud på Volvos verkstadsklubb, Håkan Jonsson, bidrog till att jämna ut oddsen genom envist vändande på många stenar.

– Det var ett lagarbete, säger Håkan Jonsson ödmjukt.

In i processen klev också Elizabeth Östman från LO-TCO Rättsskydd, som Bengt Ekdahl beskriver som ”ovärderlig”.

Efter två års kamp vann Bengt Ekdahl i förvaltningsrätten.

– Det kändes bra men samtidigt självklart att mina besvär skulle godkännas. Att sedan Försäkringskassan överklagade var obegripligt.

Striden och ovissheten fortsatte i ytterligare två år med fortsatt skriftväxling från båda parterna inför kammarrättens prövning. Den 13 mars i år slog kammarrätten fast att det var fråga om en arbetsskada. Nu återstår bara att räkna ut livräntan så att Bengt Ekdahl får ersättning för att han tappade nattilläggen i samband med testkörningarna.

Bengt Ekdahls fall, och de likartade ryggproblem som flera av hans kolleger också haft, har i kombination med skärpt lagstiftning lett till nya rutiner på Volvos testbana, så att fler förare delar upp körningarna och att långa pass med vibrationer undviks.

– Det roliga är att sedan de förändringarna gjordes har vi fått stopp på ryggbesvären bland förarna och inga nya rehabfall har inkommit, berättar Håkan Jonsson.

För Bengt Ekdahl ordnar ekonomin äntligen upp sig, men han har fått byta ut sitt stora motor­intresse och skruvandet under bilarna mot andra intressen.

– Det är fritidshus och barnbarn som gäller nu, men jag är jättenöjd med det och att jag kan jobba och ha en dräglig vardag, säger Bengt Ekdahl.

Bengt Ekdahl

Yrke: Test­förare på Volvo.

Ålder: 63 år.

Skada: Lum­bago och lum­bago-ischias i kombination med disksjukdom i lumbalregionen.

Mikael Kindbom

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Arbetsmiljö