Försäkringsbranschens ”ambulansjägare”

2022-04-25 11:16 Leif Holmkvist  
Många vänder sig till Insurello för att få hjälp att få ut sin ersättning efter skador, trots att de enkelt kan anmäla skadan själv via webben.

ERSÄTTNINGAR. Insurello är företaget som lever på okunskapen om kollektivavtalens försäkringar och tar 25 procent av ersättningen.   - Att de finns är ett underbetyg för försäkringsbranschen, fack och arbetsgivare, säger Per Winberg på Afa försäkring.

Ambulansjägare är ett nedsättande uttryck för advokater som vaktar akutintagen vid amerikanska sjukhus. De letar upp olycksoffer och stämmer den som de anser bär ansvar för händelsen, alltifrån varuhus där någon fallit i rulltrappan till fastighetsägare som inte skottat trottoaren. De arbetar efter modellen ”success fee” och tar bara betalt om de vinner, men ofta tar de uppemot hälften av ersättningen som arvode.

Utan liknelser i övrigt arbetar Insurello på ett snarlikt, men lite mera svenskt sätt. De hjälper personer som inte känner till eller orkar utnyttja sina försäkringar och får oftast kontakt med kunderna via annonser. Insurello tar i allmänhet 25 procent av ersättningen, men tar inte betalt om den försäkrade inte får någon ersättning.

Företaget startades 2016 av Marcus Janback efter masterexamen på Handelshögskolan i Stockholm och två år på Tele2. Hans mor var skadereglerare och själv sommarjobbade han under skoltiden på Afa Försäkring.

Insurello har vuxit snabbt och lockat till sig investerare, störst av dem Schibsted Growth AB som äger 20,3 procent. Marcus Janback äger själv 27,7 procent av företaget genom sitt bolag Jansback Ventures AB. Det senaste bokslutet från april 2021 visar på en omsättning på 26,7 miljoner kronor och ett resultat på minus 58,5 miljoner kronor.

Insurello har de senaste åren startat verksamhet i Danmark, Frankrike och Italien och hade vid årsskiftet 93 anställda. För att finansiera expansionen har Insurello tagit in kapital i två nyemissioner om 222 miljoner kronor.

Det finns fler företag med en snarlik affärsidé som Insurello, men de är i sammanhanget små: Axxido AB och InCertify AB. Insurello har automatiserat en stor del av verksamheten via sin hemsida, men samma funktioner finns i praktiken hos LO:s, PTK:s och Svensk Näringslivs gemensamma bolag Avtalat med koppling till AFA Försäkring.

Per Winberg, samordnare på Afa Försäkring, anser att bolag som Insurello inte skulle behövas:

– Att de alls finns är ett underbetyg för försäkringsbranschen, fack och arbetsgivare. Och när de i sin reklam påstår att ”vi ser till att du får rätt ersättning” är det ju inte sant, eftersom de tar upp till 25 procent av ersättningen. I en del fall går de in i ärenden som redan är under reglering, får fullmakt av den drabbade och kan ta 25 procent.

Arbetarskydd ville intervjua Insurellos vd Marcus Janback, som bara hade tid att svar på frågor via mejl:

Hur många kunder har ni hjälpt med ersättning från de kollektivavtalade försäkringarna?

Vi delar tyvärr inte data för specifika försäkringar, men totalt har nästan 300 000 personer skapat ärende hos oss och vi har totalt hämtat ut 350 miljoner kronor i ersättning.”

Varför är försäkringarna som följer på anställningen så okända?

”Det finns generellt sett en väldigt stor okunskap om vilka försäkringar man täcks av när det kommer till olycksfall och personskador, framför allt bland de försäkringar man inte tecknat själv som privatperson. Samma gäller för vissa arbets-, licens- och kommunförsäkringar som man som privatperson oftast indirekt betalar för.”

Vad gör ni för att göra dem mer kända?

Insurello startades eftersom ungefär 75 procent missar att ansöka om sin försäkringsersättning, trots att de betalar för att kunna utnyttja den. Många gånger har man inte tid, energi eller kunskap om hur man kan driva sina egna försäkringsärenden gällande
personskador.Vårt mål är att demokratisera försäkringsersättningar och att hitta okända försäkringar. Och om inte vi lyckas hitta någon ersättning åt våra kunder så kostar det inte heller något. Så vi hjälper våra kunder riskfritt.”

Ni är marknadsledande, men vilka är era största konkurrenter?

"Det finns oss veterligen ingen annan aktör än Insurello som driver ärenden från start till mål, hanterar all administration och pappersarbete, hittar alla försäkringar för just ditt specifika fall, och sätter sig in i villkoren för att veta vilken ersättning du har rätt till.”

Ni har kritiserats av Konsumentverket för er reklam, kommentar?

”Vi har en god dialog med Konsumentverket och det är väldigt viktigt för oss att vår tjänst är tydlig för konsumenterna och inte upplevs som vilseledande på något sätt. Vi gjorde snabbt uppdateringar enligt Konsumentverkets synpunkter och ärendet lades ner bara två timmar efter att vi skickat in vårt svar.”

Berätta kort om er internationella expansion?

”Sedan 2020 har vi expanderat till Danmark, Frankrike och Italien, där vi ser att liknande behov finns. Genom en skalbar plattform vill vi kunna demokratisera försäkringsersättningar för alla, och göra det riskfritt med samma betalningsmodell som i Sverige, alltså 'no win - no fee'. Om det inte finns någon chans till ersättning så ska man inte heller behöva betala för det.”

Leif Holmkvist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Arbetsmiljö