”Det blir som en modern förslagslåda”

2019-05-10 00:00 Jennie Jensen  
Tony Nilsson. Foto: Maria Fäldt/TT

Reflektion. Tony Nilsson, vd på Youcall, vill införa tid för reflektion på arbetstid. Han är övertygad om att det ger bättre arbetsmiljö, mindre stress och högre lönsamhet.

För några år sedan införde Tony Nilsson, vd på callcenter-företaget Youcall i Piteå, reflektionstid på arbetstid för ledningsgruppen. Han bad dem att ägna 10 procent av arbetstiden åt att tänka. Han mötte både entusiasm och skepticism. Men trots en del tvivel gav initiativet effekt redan efter tre månader i form av mer harmoni i ledningen och bättre tidsanvändning.

Vartefter har reflektionstid införts i hela organisationen för alla medarbetare och i dag är företaget uppe på i snitt en till två timmar i veckan, men målet är 10 procent. Hittills har den avsatta tanketiden gett goda resultat: de senaste tre åren har både omsättning och resultat ökat.

Youcall skiljer sig en del från andra callcenter-företag. Här är snittåldern bland de cirka 70 medarbetarna 37 år. Uppdraget är att svara på det nationella informationsnumret 113 13 vid stora olyckor och kriser i Sverige, till exempel under de svåra skogsbränderna i fjol. Medarbetarna har ett stort ansvar, eftersom uppdraget är samhällskritiskt, påpekar Tony Nilsson som ser många positiva effekter med reflektion.

– Jag är övertygad om att det ökar lönsamheten, förbättrar arbetsmiljön och minskar stressen i organisationen. Framför allt kommer vi att få en helt annan tjänsteutveckling när vi bättre kan utnyttja hela den kollektiva intelligensen i organisationen.

Medarbetarna har möjlighet att ta sig tid att reflektera, antingen på plats på kontoret, men lika gärna utanför arbetsplatsen. Kunderna ringer mindre i slutet av veckan och på eftermiddagarna så då passar det bättre att gå in i tänkandet. Från början var reflektionen ostrukturerad, men i dag testar företaget 45 minuters reflektion följt av 15 minuters bollning med närmsta chefen. Alla har också fått en bok att logga sina reflektioner i. Inte för att kontrollera, utan för att bättre kunna stötta och fånga upp idéer.

– Det blir som en modern förslagslåda. Om det här sättet att arbeta gör att vi klarar alla mål, då gagnar det alla parter. Vi får bättre lönsamhet och medarbetarna blir mer involverade, engagerade och mår bättre, säger Tony Nilsson.

Han anser att det krävs både avsatt tid och ett syfte för att få effekt. En uppgift kan vara ”Vad skulle du kunna göra på mindre tid?”. Samtidigt är han medveten om att det kan uppstå en oro hos medarbetarna när de uppmanas att hitta slack och slöseri i organisationen.

– De kan bli rädda att förlora jobben. Därför måste vi vara tydliga med vad vi ska med deras reflektioner till. Jag tror att vår personal har många idéer som kan göra vår verksamhet bättre både för kunder och för medarbetare. Det är ju inte jag som kan kunden bäst, det är medarbetarna som besvarar samtalen.

Bättre reflektion

• Schemalägg.

• Byt miljö.

• Se till att få vara ifred - stäng av telefonen.

• Dela tankar som uppstår i mindre grupper - max 4–5 personer.

• Tillitsfull organisation.

• Kan vara en guldgruva för företag.

Källa: Pernilla Petrelius Karlberg, forskare och utbildare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Jennie Jensen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Arbetsmiljö