Bussbolaget i Luleå klarade inte kylan – trots hot om vite

2018-09-07 00:00 Emmeli Nilsson  

FÖRARMILJÖ. Hösten 2017 krävde Arbetsmiljöverket att Luleå Lokaltrafik skulle vidta åtgärder för att säkerställa minimitemperaturer för bussförarna. Ändå har bussbolaget fortsatt köra med bussar som inte klarat kraven. Huvudskyddsombudet är kritiskt.

Vid en inspektion förra hösten upptäckte Arbetsmiljöverket flera brister i värmesystemen hos Luleå Lokaltrafiks bussar, som gjorde att bussförarna ibland tvingades köra i utkylda bussar vintertid. Senast 1 november skulle bussbolaget ha vidtagit åtgärder.

Men när bolaget inspekterades den 20 mars visade det sig att man vid fyra tillfällen tagit ut bussar i trafik trots att de inte uppfyllt temperaturkraven. Nu har Arbetsmiljöverket ansökt hos förvaltningsrätten om utdömande av vite på totalt 100 000 kronor gentemot bolaget.

– Jag tror att det är nödvändigt för att arbetsgivaren ska se att det finns ett problem med bussarna när det gäller värmen. Målet är att ingen av våra medarbetare ska behöva frysa på arbetsplatsen, säger huvudskyddsombudet på Luleå lokaltrafik.

Ett krav från Arbetsmiljöverket var att bolaget med hjälp av en extern resurs och i samarbete med de lokala skyddsombuden skulle genomföra temperaturmätningar i bussarna mellan november och april. Men huvudskyddsombudet är inte nöjd med samarbetet och tror att problemen med utkylda förarplatser är större än vad mätningarna visar.

– Vi hade ett möte innan mätningarna började och då var jag med och diskuterade, men vi har inte haft något skyddsombud med vid själva mätningarna. De har inte gått till på rätt sätt. Bussar som varit för kalla, vilket påpekats för arbetsgivaren, har inte kontrollmätts utan fått fortsätta rulla i trafiken.

Enligt huvudskyddsombudet är det främst ledbussarna som har problem med värmesystemen, och därför borde fler ledbussar ha varit med i urvalet där temperaturen mättes.

Torbjörn Niemi, teknikchef på Luleå Lokaltrafik, menar att skyddsombuden varit involverade i hela processen och att bolaget också följt huvudskyddsombudets råd. Kommande vinter ska det i princip inte finnas några problem med kalla bussar, lovar han.

– Vi skickar ut 58 bussar varje dag. Totalt under mätperioden hade vi fem fall av alltför kalla bussar. Vi jobbar intensivt med att få bort problemet och är på god väg att lösa det.

Enligt Torbjörn Niemi har de äldsta bussarna bytts ut. Man har också monterat in särskild teknik i bussarna för att direkt på morgonen kunna se om bussarna är för kalla eller inte.

– Det är inte föraren som ska avgöra om bussen är för kall eller inte, utan arbetsgivaren. Nu kommer temperaturen upp på en display och bussen får en varningsflagga om värdena är för låga. Då ska trafikledningen ändra så att föraren får en annan buss.

Även huvudskyddsombudet tror att kommande vintersäsong kan bli bättre arbetsmiljömässigt än tidigare.

– Jag tror vi är på bättringsvägen. Helhetsmässigt är det bättre i år än förra året.

Emmeli Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen