”Bröstkorgen satt i kläm under lastbilen”

2014-08-27 12:56  

Saad Fares, 39, skakar när han berättar. Nu i augusti är det tre år sedan olyckan. ”Det hade varit bättre om jag fått dö den dagen”, säger han.

Denna augustimorgon 2011 skiljer sig inte från någon annan morgon. Saad Fares kör milen mellan Trollhättan och Uddevalla. I god tid före arbetsdagens början parkerar han sin bil utanför billackeringsfirman. Timmarna går. Det blir tidig eftermiddag. Kollegan Hans Christell slipar en bil när han ser Saad Fares krypa in i hjulhuset under en lastbil. Samtidigt sträcker en annan arbetskamrat, en ny kille på verkstan, in handen vid förarsätet. Han vrider om nyckeln och lastbilen startar. Sekunderna fryser.

Allt som sedan sker går i slow motion. Ingen ingriper. Hela verkstan står still. Så slänger Hans Christell sin slipmaskin i golvet och springer bort till lastbilen som trycker ner Saad Fares kropp. Armen blöder och Hans Christell är osäker på om Saad lever. Ansiktet är likblekt.

Saad Fares själv minns att han går in under lastbilen. Han ska montera fast en innerskärm. Däcken behöver vändas. Han minns att han hinner undra varför killen dröjer så med att släppa på rattlåset. Han minns att bilen startar, att halsen och bröstkorgen sitter i kläm. Han kan inte längre andas. Sedan är det svart. Nästa minnesbild är av Hasse som skäller på killen som startade bilen.

Saad Fares skakar när han berättar.

– Jag ville bara tysta ner allihop. Om jag blev sjukskriven skulle jag förlora jobbet.

Dagen efter olyckan åker Saad Fares till jobbet ändå, men det dröjer inte länge förrän armen domnar. Känseln i handen försvinner. Hela kroppen värker och han har svårt att stå på benen.

Hans fru ringer lasarettet. Saad röntgas, men läkarna finner inga skelettskador. Däremot försöker de få honom att gå med på sjukskrivning. Han kommer att bli ännu sämre om han fortsätter som om ingenting har hänt. Saad vägrar. Sjukskrivning är lika med arbetslöshet. Han har tre barn att försörja.

Veckorna efter olyckan är suddiga. Han ringer till sitt fackförbund IF Metall. Två månader tar det innan en ombudsman kommer till arbetsplatsen. Först då görs en arbets­skadeanmälan.

– Vi hade precis tecknat kollektivavtal på företaget, och jag hörde ryktas om att någon hade ringt till vår avdelning i Trollhättan och sagt att han skadat sig i arbetet, men inte vågade anmäla. Det var tydligen Saad, säger ombudsmannen Lennart Pettersson som inte vet varför det tog sådan tid innan facket kom ut.

När arbetsskadan är anmäld och det står klart hur allvarlig olyckan var sjukskrivs Saad Fares. Under den tiden börjar han bete sig konstigt. I nacke och axlar sticker det som knivar. Saad och läkarna kan inte längre skilja kropp från psyke. Vad beror på vad? Sitter smärtan i huvudet eller i kroppen? Saad kan inte sova på nätterna. Han vaknar kallsvettig av mardrömmar och får ett konstigt temperament.

Familjen känner inte igen honom längre. Saad Fares flyttar in i ett eget sovrum. Han klarar inte av att vara i närheten av människor.

Minnesbilderna hopar sig, små korta flashbacks från olyckan, trycket över halsen och bröstkorgen, som om han kvävs, igen och igen. Fackförbundet IF Metall lämnar över ärendet till LO-TCO Rättsskydd. Eftersom olyckan skedde vid ett fordon blir arbets­skadan en trafikskada som ska ersättas av Saads försäkringsbolag If. Allt tyder på att Saad Fares drabbats av PTSD, posttraumatiskt stressyndrom. Men vad är orsaken: Olyckan på arbetsplatsen, som Saad och facket hävdar, eller militärtjänstgöringen i hans forna hemland Libanon, som försäkringsbolaget If påstår?

Flyttade till Sverige 1998

Namn: Saad Fares.

Född: December 1974 i Libanon.

Yrke: Plåtslagare och lackerare.

Inbördeskriget i Libanon pågick: 1975–1990.

Israel invaderar Libanon: 1982.

Saad Fares gör sin militärtjänstgöring: 1996–97. Inte deltagit i krig. ”Jag gjorde inte ens vapentjänst. Jag jobbade med cement och betong.”

Bakgrund: Saad Fares kom till Sverige som 23-åring, gick SFI i drygt sex månader, lärde sig svenska och fick jobb i Göteborg med omnejd. Har tidigare jobbat på arbetsplatser som Saab i Trollhättan, Skaraborgs chark och fågel, Riv och sanering. På billackeringsfirman i Uddevalla hade han varit i ett halvår.

Olyckan sker: Den 22 augusti 2011.

Gruppkonsultationen äger rum: Den 3 juni 2013.

If tar slutlig ställning: Den 16 juli 2013.

LO-TCO Rättsskydd begär överprövning i Trafik­skadenämnden 2014.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen