"Bra arbetsmiljö lönar sig"

2011-02-27 23:00 Linda Nohrstedt  

<p>Måndag: I dag blev det en lugn eftermiddag, bara ett par samtal om lite problem med snön på hållplatser. Det är ju så otroligt lätt att glömma bort sig när vägen är torr och ren. Man går in i hållplatserna med en aning för hög hastighet och når isen just när man ska börja bromsa. Det är ju några ton i en buss, så den blir en otroligt levande kraft.</p> <p>Numera har vi låsningsfria bromsar, jag vet inte hur vi klarade oss utan det när jag började köra buss i slutet av 70-talet...</p> <p>Tisdag: Startade min tur till Karlsborg via Lidköping, Skara och Skövde. Som vanligt en trevlig tur med massor av stammisar. På så långa turer som denna har man en kontakt med passagerarna som man inte får när man kör i stadstrafik. </p> <p>Jag parkerade vid busstationen i Karlsborg och tog mig en kopp kaffe inomhus. Ute var det plus fyra grader.</p> <p>En timme senare var det dags för avgång mot Trollhättan. Men ute hade temperaturen sjunkit till minus och isen hade frusit under däcken. Jag kom inte ur fläcken. </p> <p>"En timme senare hade jag fått hjälp av en traktorägare att dra loss bussen. Jag blev en dryg timma sen till Trollhättan, men det var sista förbindelsen så den var tvungen att köras.</p> <p>Onsdag: Jag blev upplockad av en ombudsman för resa till Uddevalla och Bohusgården för en konferens tillsammans med ett tjugotal regionala skyddsombud och regionala fackliga ombud. Vi fick lära oss bland annat om skyddsutrustning vid skyddsronder på bondgårdar. Meningen är ju att jag ska kunna göra skyddsronder på andra ställen än bussbolag. Men jag känner mig inte riktigt trygg ännu utanför "mitt" område.</p> <p>Torsdag: I dag blev det en heldag med en försäkringsexpert från Folksam. Jag fick lära mig massor som jag omedelbart omsatte med samtal till flera medlemmar som har råkat illa ut. Jag gav dem lite råd och telefonnummer, kände mig faktiskt ganska nyttig och fick många tack. Kul!</p> <p>Fredag: Redan vid halv sju ringde skyddstelefonen. Två bussar hade krockat. Jag skyndade mig iväg för att bistå, men som vanligt hade trafikledaren redan gjort allt, "by the book" som han säger. </p> <p>Det är bra att jobba på ett bolag där arbetsmiljöfrågorna ingår i en plan som ska följas. Men detta faktum förstod jag först efter ett tag som regionalt skyddsombud. Då får man åka runt och göra kontroller av bussbolag som inte tar sitt ansvar utan tror att det är dyrt med bra arbetsmiljö. Fast egentligen är det ju precis tvärtom.</p> <p>Lördag: Äntligen en ledig helg? Jag satt och skrev reseräkning och olika intyg som visar att man inte får dubbel betalning. Det är byråkratiskt men bra för att ingen ska kunna tro att vi förtroendevalda tar uppgiften för pengar.</p>

Christian Petersén

är huvudskyddsombud vid Nobina (före detta Swebus) i Trollhättan, Vänersborg och Lilla Edet. Dessutom är han regionalt skyddsombud för ett 30-tal mindre bussbolag från Borås i söder till Åmål i norr. Han har jobbat som huvudskyddsombud i åtta år och är inne på sitt andra år som regionalt skyddsombud. På hans arbetsplats jobbar strax under 200 chaufförer.
- Det är alltid något på gång. Det tror jag beror på vår utsatthet som ensamarbetare bland allmänheten, säger Christian Petersén.
Han försöker att köra buss minst fyra dagar i veckan och ägna en dag i veckan åt skyddsombudsuppdragen.
- Detta misslyckas allt som oftast men det är min ambition, säger han.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen