Tidningen

Arbetsgivaren ansvarar för luften på jobbet

Jouni Surakka.
Mirjam Johansson från företaget Qlean Air Scandinavia redo att mäta antalet mycket små partiklar i luften på de olika arbetsplatserna med hjälp av en lasermätare. Foto: Jörgen Appelgren
Så mätte vi luften: Utanför varje arbetsplats och innanför på de olika avdelningarna med en lasermätare. Foto: Jörgen Appelgren

Finns det misstankar om att luften på arbetsplatsen innehåller något skadligt ska arbetsgivaren bedöma om en mätning behöver göras.<br/>– Lasermätare kan vara ett bra första steg, Jouni Surakka, yrkeshygieniker hos Arbetsmiljöverket.

Publicerad

Misstänker arbetsgivaren att det finns något skadligt i luften ska en bedömning av exponeringen för de skadliga ämnena göras. Det ingår i det systematiska arbetsmiljöarbetet att först riskbedöma och sedan åtgärda riskerna. Bedömer arbetsgivaren att luften inte är så farlig och därför låter bli att mäta den gäller det att ha papper på sin sak. Vid en inspektion från Arbetsmiljöverket måste arbetsgivaren kunna visa varför en luftmätning inte gjorts.

Läs hela artikeln

Prenumerera på Arbetarskydd Digital


Tillgång till alla låsta artiklar, våra premiumnyhetsbrev,
e-tidningen på webben eller i appen. Ett år för 3 995 kr (ex moms).
Förnyas automatiskt. Avsluta enkelt.


Fortsätt →