Arbetsskador

SN: ”Gott försäkringsskydd för covid-smitta på jobbet”

Försäkringsskyddet är redan gott för den som smittas av covid-19 på jobbet. Därför behövs ingen ändring i den avtalade arbetsskadeförsäkringen, TFA, enligt Svenskt Näringsliv. Både LO och PTK har krävt specialregler.

Publicerad
Helena Hedlund. Foto: Ledarna

I april begärde LO och PTK förhandlingar med Svenskt Näringsliv för att komplettera det avtalade försäkringsskyddet under coronapandemin. Men arbetsgivarna avvisade de fackliga kraven. Villkoren i TFA, trygghetsförsäkring vid arbetsskada, är idag desamma som före utbrottet av covid-19.

– Ingenting har hänt med försäkringen, säger Helena Hedlund, ansvarig för avtal och villkor på PTK.

LO och PTK hade två krav. De som smittas av coronaviruset i arbetslivet skulle ersättas på samma sätt som vid olycksfall. Sjukdomen skulle heller inte behöva kvarstå i 180 dagar innan ersättning blev aktuell.

Dessutom ville LO och PTK se bevislättnader när det gäller sambandet mellan smittan och arbetet.

Sverige har haft över 350 000 fall av smittade personer sedan pandemin bröt ut, enligt statistik från John Hopkins University i USA, och är nu inne i en andra våg med ökad spridning.

Har det inneburit några nackdelar för individer att försäkringsvillkoren inte har ändrats?

– Vi vet inte det än. Vi vet ännu inte hur många som bli långtidssjukskrivna av covid-19 och vilka effekter det kommer att få, säger Helena Hedlund.

Arbetsgivarna anser att försäkringen redan i dag ger ett bra skydd till de som smittas av covid-19 i arbetet.

– Eftersom försäkringsskyddet redan är gott finns det inte skäl att utvidga vad som kan anses vara arbetsskada vid smitta i covid-19. Det skulle innebära att även virussjukdom med korta övergående symptom och besvär räknas som arbetsskada, säger Catharina Bäck, försäkringsexpert på Svenskt Näringsliv.

Enligt Helena Hedlund, PTK, var det aldrig en facklig ambition att förändringen skulle omfatta alla virussjukdomar, utan lösningen skulle knytas till coronasmitta.

– Vi tror att det hade gått att hitta en teknisk lösning som ringar in den gruppen, men vi kom aldrig så långt i förhandlingen eftersom Svenskt Näringsliv sa nej.

Enligt Svenskt Näringsliv fungerar dagens arbetsskadesystem även för covid-19. I och med att sjukdomen finns upptagen i förteckningen över smittsamma sjukdomar i den särskilda förordningen för den allmänna arbetsskadeförsäkringen täcks covid-19 med automatik även av den kollektivavtalade försäkringen.

– Vi tycker att det är rättssäkert med enhetliga definitioner i de båda försäkringarna av när covid-19 kan anses vara arbetsskada, säger Catharina Bäck.

Rättssäkerheten ligger i att det ska vara bestående besvär för att covid-19 ska betraktas som arbetsskada.

– Vid kortvariga och övergående besvär får man ersättning av sjukförsäkringen och de kollektivavtalade kompletterande sjukförmånerna. Det är vid mer bestående, kvarstående besvär, som covid-19 kan vara en arbetsskada och ersättas efter det regelverket.

Den förteckning som Svenskt Näringsliv hänvisar till gäller dock inte alla arbetsgrupper, något som Arbetarskydd skrivit om tidigare. De fackliga kraven grundar sig på detta och att smittorisken finns på många områden i arbetslivet vid sidan av vård- och omsorg.

I mediafloden finns många exempel på detta: Skolor stängs på grund av smittorisken. Säljare tvingas åka på tvådagarskonferens med gemensam middag och övernattning. Busschaufför dog i covid-19, misstänks ha smittats i arbetet. Fotograf avled i covid-19. Journalist hade feber i 20 veckor. Brist i skyddet av taxichaufförer.

På Transport förklarar Gustaf Järsberg att många av de problem som i somras fanns kring taxiverksamheten kvarstår. I Stockholm kunde inte facket till exempel driva igenom fysiska barriärer mellan taxiförarna och passagerna i baksätet. När Transport ställde kravet till Taxi Stockholm fick de till svar att frågan måste regleras enskild med var och en av de tusen anslutna åkarna.

– Vi har inte bemanning för att gå på alla tusen åkare som finns i Stockholm, säger Gustaf Järsberg.

Ett annat färskt exempel är återupptagande av biljettkontroller på bussar, vilket ofta sköts av bevakningsföretag som har avtal med Transport. I västra Sverige krävde nyligen ett av bolagen att kontrollerna återupptas inne i bussarna bland passagerna. Under pandemin har de istället skett utomhus vid på- och avstigning.

– Ja, trots en förvärrad pandemin startar man dessa kontroller igen. Det är inte säkerhetsföretagen som vill genomföra dem ombord på bussarna, där är vi överens, men deras kunder som kräver det.

Missa inga nyheter - beställ Arbetarskydds kostnadsfria nyhetsbrev