SÄKERHET

Så jobbar en arbetsmiljöingenjör

Erika och Johnny är arbetsmiljöingenjörer på Inter terminals i Energihamnen i Göteborg.

FÖREBYGGANDE De finns där i bakgrunden på de allra flesta arbetsplatser och kan inte slappna av innan allas trygghet är säkrad. Vi följde med Erika Olsson och Johnny Nielsen som snöat in sig på arbetsmiljö under en typiskt otypisk dag med en Arbetsmiljöingenjör.

Publicerad Senast uppdaterad

Johnny Nielsen har 36 år på nacken som säkerhetsexpert på Inter Terminals i Torslanda. Tanken var att han skulle bli kvar i två veckor, i stället stannade han för hela sitt arbetsliv utom en paus för värnplikten och tog rollen som skyddsombud och sedermera säkerhetsansvarig. 

– Det började egentligen när jag fick en holländsk chef som tyckte att jag skulle bli säkerhetsansvarig. Sedan skickade han mig till Holland och där öppnades en helt ny värld. De hade ett helt annat säkerhetstänk. Vi låg verkligen minst tio år efter. Sen gällde det att komma hem och införa allt jag fick lära mig vilket var en stor utmaning. 

Inter Terminals är ett bolag där andra företag bland annat kan lagra olika typer av olja, biogaser och kemikalier. Det ställer höga kvar på säkerheten i synnerhet eftersom en olycka skulle kunna få katastrofala effekter – inte bara för dem som arbetar där utan för hela omgivningen.

Erika Olsson är konsult som arbetsmiljöingenjör och jobbade i sju månader på bolaget för att ytterligare förbättra arbetsmiljöarbetet.

– Här måste man vara på tårna hela tiden men det är en arbetsplats där man är helt trygg om man bara följer reglerna. Det som är framgångsreceptet här är också att ledningen tycker att det är väldigt viktigt med arbetsmiljöarbetet och uppmanar arbetstagare att larma och berätta om säkerhetsrisker som de upptäcker.

Jag förstod inte hur han tänkte – hur kunde han riskera sitt liv när han snart skulle få tid över till sig själv?

Johnny Nielsen håller med och säger att hans främsta arbetsuppgift är att se till att medarbetarna känner att det finns någon på arbetsplatsen som bryr sig om deras säkerhet.

– Jag brukar säga till mina kollegor att jag inte vill att någon av era familjemedlemmar ska behöva uppleva att det kommer en blågul bil hem till dem och informerar dem om att de har omkommit i en arbetsplatsolycka. För mig är det viktigt att visa arbetstagarna att jag finns där och bryr mig om dem.

– Sedan har vi ett formidabelt ledarskap här. Skulle jag stoppa produktionen skulle ingen komma och ifrågasätta mig utan ha fullt förtroende för att jag gjorde det av en god anledning och lovorda det. Så borde det vara överallt så klart men det är tyvärr inte så det ser ut.

Han har själv varit med om flera incidenter där han har häpnat över vilka risker arbetstagare utsätter sig för – helt i onödan.

– Mitt värsta uttryck är ”jag ska bara” – det är alltid då olyckor sker. Det var en incident då en person som hade arbetat här i många år två veckor innan pensionen gav sig ut ur en lyftkran utan säkerhetsanordning. Jag såg en tom hytt på en lyftkran högt uppe i luften och insåg direkt att något var fel. Någon hade ju kört upp lyftkranen så då borde det sitta någon borde sitta i den, men han hade gett sig ut vid sidan av den.

– Jag förstod inte hur han tänkte – hur kunde han riskera sitt liv när han snart skulle få tid över till sig själv? Det är ingen arbetsgivare som vill att man ska göra det. 

Det värsta jag vet är att gå ut i helt nya skinande arbetskläder, då gäller det att smutsa ner dem snabbt, annars tappar man i trovärdighet.

Erika Olsson säger att hon som konsult har sett en oerhörd mängd arbetsplatser och att något som sticket ut på Inter Terminals är att det är ett så tillåtande klimat på arbetsplatsen. 

– Det är oerhört enkelt att berätta om man ser en arbetsmiljöbrist och alla applåderar det snarare än ifrågasätter. 

Det handlar till stor del om kommunikation och att skapa en rutin och en trygg atmosfär. Varje morgon sätter sig Johnny Nielsen ned med skiftlagen.

– För att ha koll på vad som har hänt under det senaste dygnet. Min arbetsdag är ungefär 50 procent att sköta administrativa saker och 50 procent ute i fält. 

Energihamnen består av en rad olika verksamheter och flertalet är verksamma inom oljeraffinaderi.

– Vi lever i ett kluster här och alla är beroende av att de andra sköter sig så vi har samverkansmöten och samordnar våra verksamheter för att säkerställa att det inte händer någonting. Vi sitter lite i samma båt här i hamnen och händer det något någonstans skulle det påverka oss alla så vi måste jobba tillsammans.

I sina yrkesroller har både Johnny Nielsen och Erika Olsson fått utveckla sina pedagogiska och retoriska färdigheter. 

– Man måste få med sig alla, och då måste man lära sig kulturen och sättet att prata på. Det Johnny har som en stor fördel är att han startade på golvet, vilket jag inte gjorde. På min första arbetsplats blev jag varse det, ingen tog mig på allvar eftersom jag själv inte hade skruvat i den där skruven eller svetsat det där röret. Så efter det började jag själv utföra arbetsuppgifter för att ha koll. Det värsta jag vet är att gå ut i helt nya skinande arbetskläder, då gäller det att smutsa ner dem snabbt, annars tappar man i trovärdighet, säger Erika Olsson.

Erika Olsson är arbetsmiljöingenjör på Inter terminals i Energihamnen i Göteborg. Foto: Mia Höglund

En annan viktig pusselbit för att skapa trygghet och säkra arbetsplatser anser Johnny Nielsen är återhämtning. Själv har han sitt parhus i Floda som en tillflyktsort och han säger att det är viktigt att ha tid att ”tanka” och att han passar på att göra det så ofta han kan och försätta sig i situationer då han får energi eftersom han sedan ska förmedla energi till andra.

– På jobbet kan man inte stänga av sina måsten, men hemma måste jag kunna göra det. Även om det finns saker som måste göras hemma ibland också är det viktigt att kunna komma hem och landa och känna att det inte finns några måsten alls. Det är så man skapar glada och trygga arbetare som kommer till jobbet och gör säkra arbeten.

Det har däremot hänt mycket under de senaste åren på Inter Terminals. Trots att oljeindustrin är relativt hårt reglerad så har det genomförts otaliga förbättringar under åren.

– Vi var grottmänniskor här för 40 år sedan i jämförelse. Det har hänt så mycket när det kommer till säkerhetsarbetet. Sedan har vi varit väldigt skonade från olyckor och inte haft någon allvarlig personskada här. För 20 år sedan hade vi en olycka som ledde till att det läckte ut miljöfarligt avfall, säger Johnny Nielsen.

Johnny är arbetsmiljöingenjör på Inter terminals i Energihamnen i Göteborg.

Själv har Johnny Nielsen precis fått en ny arbetsbil – en laddhybrid – för att kunna ta sig mellan sina olika arbetsplatser i Malmö, Växjö och Göteborg där Inter Terminals har verksamhet.

– Vi står inför en jättestor förändring och det sticker vi inte under stol med, vi kommer att behöva anpassa vår verksamhet inför framtiden. 

Extinction Rebellion har också varit på besök flera gånger under förra året. De huserade då i Ryaparken – ett friluftsområde med Göteborgs äldsta skog som är inklämt mitt emellan alla industrier – innan de demonstrerade utanför Energihamnen där en rad andra verksamheter håller till. 

– Det är den lummigaste delen av Göteborg, jag har förståelse för att de vill komma hit och göra sina röster hörda. Det är den framtiden vi lever i. Det är det vackra med en demokrati och det ska vi vara väldigt rädda om. Alla företag måste förhålla sig till en grön omställning, säger Johnny Nielsen.

– Sedan tar våra tankar olika håll i och med att vi vet hur lång tid det skulle ta att ställa om. De tror att det bara går att stänga en kran – men stänger vi en kran så stannar hela Sverige.

Rörelsen har utnämnt Göteborg till ”Sveriges fossilhuvudstad”. Johnny Nielsen har en dotter som är 22 år och kan med tanke på henne sympatisera med rörelsens argument. 

– De håller en väldigt god ton och det är ju inga våldsverkare som kommer hit utan de demonstrerar fredligt och söker alltid tillstånd i förhand, annars hade det varit en annan sak, säger han.

Läs mer: