SÄKERHET
Den mest populära utbildningen

FÖREBYGGANDE. De finns på alla olika typer av arbetsplatser men deras arbete märks inte alltid. Det är många som undrar vad en arbetsmiljöingenjör egentligen gör – någon som vet är Klas Häggström vid Folkuniversitet i Göteborg.
Klas Häggström är kursansvarig för en utbildning till arbetsmiljöingenjör på Folkuniversitetet i Göteborg som är en tvåårig distansutbildning som har funnits i drygt tio år.
– Det är den utbildning som är mest populär av alla våra utbildningar. Vi inriktar oss mer mot industri och sedan finns det en liknande på yrkeshögskolan i Sundsvall som inriktar sig mer mot bygg. Arbetsgivarna uppskattar att vår utbildning är så praktisk och man ska kunna hoppa in och jobba som arbetsmiljöingenjör med en gång även om det såklart alltid tar en stund att komma in i ett nytt arbete på en ny arbetsplats.
Klas Häggström säger att det inte brukar vara svårt för studenter att få jobb efter utbildningen och att yrkeshögskolorna har som krav att 90 procent av de som går utbildningarna ska ha fått jobb inom sex månader.
– Det första året kretsar ganska mycket kring arbetsmiljölagarna, vilka regelverk som styr som arbetsgivarna ska förhålla sig till så de uppfyller arbetsmiljölagen. Sedan får eleverna lära sig hur man utför fysikaliska och kemiska mätningar och bullermätningar.
Snittåldern på de som går utbildningen är lite högre än för andra utbildningar vilket Klas Häggström tror beror på att de studenter som väljer den inriktningen vet vad de vill och ofta har lite yrkeserfarenhet sedan tidigare.
- Det kanske beror på att de själva har mött en dålig arbetsmiljö och vissa har kanske jobbat som skyddsombud innan. Det är en väldigt praktisk utbildning vilket kan vara en styrka gentemot om du har läst på universitetet då det är väldigt teoretiskt.
När det handlar om att göra mätningar av människor genom att kartlägga det psykosociala måendet på en arbetsplats kan det däremot vara lite klurigare menar Klas Häggström. Det kan finnas en viss kultur inom en arbetsplats som är väldigt utpräglad och då kan det vara svårt att ställa den första frågan – då måste du bygga förtroende och det är inte heller något man kan läsa sig till. De som jobbar där kanske har helt andra värderingar än resten av samhället och det är inte helt lätt att hoppa in i en sådan miljö och börja ställa frågor. Vi har också en delkurs i psykosocial arbetsmiljö – det är ingen psykologutbildning men eleverna får prova på frågorna.
Att arbetsmiljöingenjör inte är en skyddad titel gör att arbetsmiljöingenjörer kan benämnas lite olika beroende på var de jobbar vilket Klas Häggström inte ser som något större problem.
– Jag tror kompetensen är viktigare än titeln, man hör titt som tätt berättelser om arbetsgivare som inte har koll på vad man är ansvarig för när det kommer till arbetsmiljön. 90 procent av eleverna har högsta betyg på praktikplatserna, de hittar sina praktikplatser själva och är väldigt driftiga, de går utbildningen för att de är medvetna om att kompetensen saknas. Många chefer är tacksamma att det kommer in arbetsmiljöingenjörer och våra elever brukar nästan direkt kunna identifiera något att åtgärda när de kommer ut på arbetsplatserna.

Jessica Pondman Lagerström är ordförande för SAMS som förenar Sveriges arbetsmiljöingenjörer med omkring 550 medlemmar säger att det har pågått ett projekt inom organisationen. för att stärka yrkestiteln för arbetsmiljöingenjörer.
– Det var en period då man började kalla de som arbetade som arbetsmiljöingenjörer för en massa olika saker så vi har försökt smalna av begreppet och förtydliga och förklara vad det är som krävs för att man ska kunna kalla sig arbetsmiljöingenjör.
Hon tror också att det är viktigt att ha en förening som samlar arbetsmiljöingenjörer eftersom man inom alla branscher har en unik arbetsmiljö där det finns olika förutsättningar.
– Det är bra att vi kan stötta varandra eftersom vi ofta är ute på arbetsplatser och föreslår åtgärder som i det korta loppet kostar pengar men som i längden ofta vinner på ekonomiskt sett om man enbart ska se till ekonomiskt värde. Det kan vara bra att vi kan hjälpa varandra att motivera de besluten. Sedan står vi inför ett väldigt stort generationsskifte och utbildningsmässigt har det funnits en lucka.
SAMS erbjuder också utbildningar och kompetensförhöjningar till sina medlemmar via föreläsningar och att man tipsar medlemmar om ny forskning eller andra saker som händer. Jessica Pondman Lagerström säger också att man tidigare främst såg en arbetsmiljöingenjör som en tekniknörd som mäter saker.
– Det är de utbildningarna där man lär sig mäta saker som är mest eftertraktade, och det är också bra att den delen uppvärderas för det var en period då man ofta placerade arbetsmiljöfrågor under hr-avdelningen och kunskapen om den tekniska biten kanske försvann till en viss del.
Det har också saknats utbildningar under en lång period säger hon men finns det allt fler vägar att gå för att bli arbetsmiljöingenjör.
– Jag utbildade mig till folkhälsovetare på nittiotalet och ville jobba med hälsofrågor ur ett anatomiskt och fysiologiskt perspektiv och utbildade mig sedan på KTH under 2015 och gick en magisterutbildning. Vi har slått ett slag för att utbildningarna ska vara lite mer enhetliga.

På Kungliga Tekniska högskolan, KTH, finns det också ett masterprogram för att bli arbetsmiljöingenjör som har funnits i tio år.
Catherine Trask är ansvarig för programmet och säger att studenterna får lära sig mycket om mätbara undersökningar men också hur man ekonomiskt motiverar en säkrare arbetsmiljö för sin arbetsgivare genom att kunna peka på att en verksamhet blir mer effektiv.
– Studenter väljer att specialisera sig men läser också en del kurser tillsammans. En del av kursutbudet innebär att hantera arbetsmiljörisker men sedan är det inte så lätt att implementera förändringar ibland även om man vet vad problemet är och ibland till och med lösningarna så därför läser studenterna också kurser i strategiskt ledarskap och förändringsarbete.
Läs mer: