Övriga Nyheter

Sapa kör med alkolås i alla truckar

Olyckor med truckar är allt för vanliga på landets industrier. Sapa Heat Transfer AB har tagit ännu ett steg för säkerheten: nu har alla truckar alkolås.

Publicerad

Alkolåset ger rött utslag vid 0,2 promille.

Har någon blåst rött är det den personens skyldighet att gå in till chefen och säga att ”jag fick inte igång trucken”, säger Malin Spångberg, miljö och säkerhetschef på Sapa Heat Transfer AB i Finspång.

Företaget tillverkar aluminiumplåtar – band, som till exempel vanliga kylare i bilar är uppbyggda av. Det är en tung industri. För att undvika belastningsskador roterar jobben så att alla gör allt – verkstadsklubben har 273 medlemmar. Det betyder att de flesta alltså också kör truck.

Har alkolåset gett ett felaktigt utslag kan det rättas till med att personen i fråga gör ett nytt försök, menar Malin Spångberg. Annars finns det en alkoholpolicy man ska följa, arbetsgivaren är skyldig att hjälpa medarbetaren efter ett bestämt mönster.

Skulle den som blåser rött inte tala om det för sin chef, blir förfarandet krångligare, menar hon. Då upptäcks det först i efterhand att en truck inte gick i gång och då får man börja nysta bakåt för att komma åt vilken chef som var ansvarig för den trucken just den dagen, och så vidare.

Men det är inte meningen att vi ska hänga ut någon. Det viktigaste är att stoppa trucken, den ska inte köras av någon som är påverkad.

Företaget använder sig inte av några slumpmässiga drogtester. Det är inte heller så att de anställda i större utsträckning än i samhället i övrigt haft problem med alkohol. Och inte heller har det haft mer olyckstillbud.

Vi har varit förskonade från allvarliga olyckor med truckar, men det här minskar risken, säger Malin Spångberg.

Huvudskyddsombudet Mikael Palmqvist låter stolt när han beskriver hur företaget satsar på säkerheten. Trucken väger 21 ton, sedan väger de tyngsta banden upp emot 9 ton. Därför är det viktigt och bra att företaget satsar på säkerheten, betonar han. Till exempel har alla som jobbar gula västar, truckarna får inte köras fortare än tio kilometer i timmen och nu finns alkolås på truckarna.

- Alkolås är bra. Man litar på den som kör trucken och att den som blåser rött får vård, säger han. Låset känner bara av utandningsluften. Ingen vet vem som blåste. Men trucken får man inte i gång.