Så klarar du långa dagar på jobbet

2016-12-21 15:53 Elisabeth Vene  

Avkopplad. Kroppen får för mycket vila på jobbet, knoppen för lite: – Gåband och avslappningsfåtölj är en perfekt kombination på kontoret, tycker Mikael Wallin, som driver ett hälsoföretag.

Ständigt påslag, ständigt uppkopplad. Vi gör för många saker samtidigt och för länge.                        

– Människan är inte skapt för det. Både forskningen och människor med utmattningssyndrom och psykisk ohälsa kan vittna om att vi mår bäst av att göra en sak i sänder och återhämta oss regelbundet, säger Mikael Wallin.

Han är vd på friskvårdsföretaget Promas. Där använder man en kombination av hälsoanalys, motion och återhämtning.

Tanken är att inte vänta med att ta hand om sin hälsa tills man kommer hem från jobbet, utan köra en stund varje dag, under arbetstid. Ett gåband för motionen, en avslappningsfåtölj med massage och stresshanteringsprogram för återhämtningen.

– Att förstå och bygga hälsa långsiktigt är en viktig del i framtidens arbetsplats. Om ledningen har valt att prioritera frågan och satt likhetstecken mellan väl­mående och produktivitet, då händer det grejer, säger Mikael Wallin.

Han är inte så imponerad av tillfälliga satsningar som när alla på företaget utrustas med stegräknare för att gå ett varv runt jorden. Inte heller tror han på gymkort, om inte företaget har någon specifik plan. Bara de redan frälsta använder sig av kortet, som de ändå skulle ha köpt, men som nu blir en fin löneförmån i stället.

– Vi försöker komma åt de stora grupperna på arbetsplatserna, de som ingenting gör, och få dem att göra någonting. Det handlar bland annat om fysisk aktivitet, i mindre skala till en början. Då är gåbandet utmärkt, tycker Mikael Wallin.

Han anser att ett företag behöver en hälsostrategi.

– Det är minst lika viktigt som att ha en plan för affärsutveckling, försäljning, varumärke, etcetera.

Det finns flera faktorer som orsakar de senaste årens kraftiga ökning av långtidssjukskrivningar av psykiska skäl. Men bristen på återhämtning är en av de viktigaste, anser läkaren och stressexperten Peter Währborg.

– Vi planerar ofta vårt jobb på ett strukturerat sätt. Det är lika viktigt att vara strukturerad vid återhämtning. Se till att planera in tid för både fysisk aktivitet och återhämtning, säger han.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Kampen