”Ingen på Keolis kände till explosionsrisken”

2019-03-11 14:45 Tiina Demargne  
En SL-buss exploderade på söndagen när den körde in i en balk vid Klaratunneln i centrala Stockholm. Bussen var inte i trafik, föraren är förd till sjukhus med brännskador. Foto: TT-Bild

– Ingen på Keolis kände till att en gasbuss kunde explodera, säger Stephan Gard, Kommunals huvudskyddsombud på Fredriksdals bussdepå i Stockholm, till Kommunalarbetaren. Busschauffören vårdas på sjukhus för lindriga brännskador.

Det var i går, söndag, som en av Keolis bussar körde in i en skylt som hängde över Klaratunnel i centrala Stockholm. Bussens gastuber på taket exploderade. Bussen fattade eld och blev totalförstörd.

Fordonet var inte inte linjetrafik och den enda ombord var chaffören. Han lyckades ta sig ut och ska ha fått lindriga brännskador. Bussföraren är kvar på sjukhus.

– En av våra kamratstödjare har pratat med honom. Det var en otrolig tur att han klarade sig. Det är jag väldigt glad för, säger Stephan Gard till Kommunalarbetaren och fortsätter:

– Vi har känt till att om den ska börja brinna så ska det vara rätt luftgasblandning och en gnista. Det kan bli en eldfackla som är flera meter, men att den kan explodera har ingen på Keolis känt till. Vi tagna på sängen av hur det här kunde ske.

– Jag blir mörkrädd när jag får höra att ingen på Keolis känner till det här, säger brandmannen Tommy Carnebo till tidningen.

Han har tidigare påpekat brister i märkningen av gasfordon med tanke på räddningsarbetet.

– I dag är det inte alltid vi i räddningstjänsten ser om det är en gasbil.

Han är ansvarig för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar och föreläser om olyckor i el- och gasfordon.

I maj 2013 körde en buss fast i Klaratunneln vid ungefär samma plats. De biogastuber som fanns på bussens tak föll av, och en dem började läcka. Innan tuben var tom bedömdes explosionsrisken vara alltför stor för att bärgningsarbetet skulle kunna påbörjas. Trafikstörningarna blev mycket stora. En natt i december samma år inträffade sedan en liknande olycka, då några av gastuberna började läcka och tunneln spärrades av, uppger TT.

Tiina Demargne

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Kampen