Övriga Nyheter

Hur kallt får det vara på jobbet?

Iskallt på jobbet? Experterna ger besked om var gränsen går. Foto: Alloverpress

EXPERTFRÅGA: Vi har iskallt i vårt lunchrum sedan början av januari. Vilken temperatur kan vi kräva att arbetsgivaren håller?

Publicerad

EXPERTSVAR:

Maria Steinberg, forskare i arbetsmiljörätt vid Örebro universitet:

Iskallt i ett lunchrum låter förskräckligt. ”Om lufttemperaturen vid lätt och stillasittande arbete varaktigt avviker från 20-24 grader vintertid... bör det termiska klimatet undersökas närmare”, står det i paragraf 29 i AFS 2009:02. Det gradantalet kan vara ett riktmärke. I kommentaren till paragrafen anges att lufttemperaturen i personalutrymmen bör vara minst 20 grader. Kom ihåg skyddsombudens rätt att stoppa ett arbete och arbetstagarnas rätt att själva stoppa sitt eget arbete. Ta genast upp frågan med er närmaste chef!

Mats Palm, huvudskyddsombud vid ett verkstadsföretag:

Man kan jämföra ett lunchrum med ett kontor. Vid stillasittande arbete är temperaturer mellan 18-22 grader att rekommendera. Ska man hålla en GOD arbetsmiljö är det lämpligt att personalen kan äta lunch utan att huttra. Att hålla en god miljö i alla personalutrymmen bör vara självklart för alla seriösa arbetsgivare. Det arbetsgivaren levererar i god miljö har han eller hon igen i trivsel och arbetsresultat. Föreskriften ”Arbetsplatsens utformning” beskriver regelverket för hur olika lokaler ska vara beskaffade.

Eva Kovar, jurist på Svenskt Näringsliv:

I paragraf 29 i föreskriften om Arbetsplatsens utformning finns regler om termiskt klimat, dock utan att en viss lägsta temperatur anges. Kommentaren till paragrafen däremot säger att lufttemperaturen i personalutrymmen, som innefattar bland annat matutrymme, bör var minst 20 grader. Detta är dock inte en bindande regel utan en rekommendation, vilket innebär att temperaturen får vara lägre. Vad som är lämplig och rimlig temperatur får avgöras från fall till fall, beroende på de förhållanden som råder på arbetsplatsen.