Övriga Nyheter

Din resväg kan bli nån annans dödsväg

Calle Fridén är byggnadsarbetare, krönikör och bloggare. Foto: Jörgen Appelgren

KRÖNIKA. Ni vet hur det är – man ligger i hundratio, musik på radion, lite stressad. I halvdagern där framme syns lamporna från vägbygget, fullt med skyltar, sänk farten, se upp. Så man sänker farten, fast kanske inte så mycket som man skulle, egentligen, och glider förbi avspärrningarna i femtio, sextio, sjuttio kilometer i timmen.

Publicerad

I en modern bil känns det ungefär som man står stilla. Men jag kan berätta att på andra sidan avspärrningen passerar bilarna som på en Formel 1-bana. För de flesta av oss är helt oförberedda på hur snabbt femtio, sextio, sjuttio kilometer i timmen faktiskt är. För att inte tala om när det blir hundra eller mer. Hundratjugo.

De flesta kommer aldrig att stå nära fordon som passerar i hundratjugo kilometer i timmen, om man inte får motorstopp eller punka på motorvägen. Man begriper inte hur fort det är ända tills man gjort det – det är fruktansvärt, skrämmande fort; att korsa en motorväg är rena dödsleken som få skulle ge sig in på. Fråga dem som står på andra sidan avspärrningen, tungavstängarna, lamporna. Folket i varselkläder som pysslar med vägarbete. De vet hur fort hundratjugo är, eller mer. Motorcyklar som inte bromsar en sekund utan verkar tycka att det är lite kul att hålla maxfart. Lastbilar med släp som tar med sig fartvind som kunde välta ett isberg.

Och det handlar inte bara om farten, det handlar lika mycket om saker som sprätter iväg från passerande fordon. Pang i hjälmen, eller på armen. En rikoschett från ett hjul på en bil som körde för fort eller slarvigt eller ouppmärksamt. Arbetsmiljö. Mitt i trafiken. Vad kan gå fel liksom? Massor, naturligtvis. Varje dag måste anläggare och andra dra in magen och andas lite extra efter att ha varit ”nära”. ”Nära” är ett uttryck som betyder just ”nära”. Om nån vid ett vägbygge berättar att ”den gången var det nära” så vet alla inblandade att då handlade det om centimetrar. Millimetrar. För det är ju så att i de här yrkena är det sällan små krafter eller vikter eller hastigheter inblandade.

När någon vrålar ”akta dig” på ett bygge gör man bäst i att lyda. På samma vis som en tutning i trafiken eller en tågvissla. ”Nära” betyder faktiskt nära döden. Man säger inte döden, man kan säga ”det höll på att gå illa” eller ”det höll på att gå åt helvete” men det är vad det betyder. Att dö. Man pratar inte om det. Man kanske borde prata mer om det. Risken för att faktiskt inte komma hem – en risk som vägarbetare och andra löper varje dag. Det hemskaste är att det som händer alldeles för ofta beror på någon annan. En sekunds ouppmärksamhet, en titt åt sidan, ett pling från den förbannade mobilen, inget illa ment, men så det blev liksom.

Sänk farten nästa gång. Gå inte i vägen för arbetsfordon. Motorvägen är inte bara din resväg, det är andras arbetsplats. Andra, som också vill komma hem efter jobbet.