Bästa sätten att hantera nattskift

2017-08-14 00:00  

Kortare arbetstid och mer betalt. Att arbeta när andra sover har sina fördelar. Men för att det ska fungera finns det en del praktiska råd som underlättar.

– Är man noga med återhämtningen, ser till att man får den livsviktiga djupsömnen och har lagom arbetsbelastning, så brukar det inte vara några större problem med nattarbete. Problemet är om nattarbetare inte förstår hur mycket stryk kroppen och psyket kan ta, säger Samuel West, psykolog och doktor i organisationspsykologi i AFA Försäkrings filmserie Wake up – Dr West testar yrken.

Läs också:

Läs mer: Nattarbete mindre skadligt för den som själv fått välja

Samuel Wests råd för nattarbetare är att göra så här:

1. Ät en lätt måltid under natten och en lätt frukost efter nattpasset.

2. Välj vila och återhämtning mellan arbetspassen, fyll inte dagarna med aktiviteter.

3. Planera sömnen så att kroppen hinner gå ner i djupsömn. Det är då kroppen reparerar sig själv. Om det går är det bra att ta en kort tupplur före arbetspasset.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Kampen

Arbetsmiljö