Övriga Nyheter

9 råd som lyfter jobb och vardag

Foto: Sam Edwards/Caiaimages/IBL
En karta över promenad- eller löp­rundor blir ett incitament för medarbetarna att aktivera sig. Foto: Terje Pedersen/TT

Hösten är rätt tid att höja ribban för aktiviteterna på arbetsplatsen. Här är nio sätt att förbättra arbetsmiljön och livsstilen i vardagen.

Publicerad

1. Utforma en behovsanalys

Gör en medarbetarenkät och några djup­intervjuer för att ta reda på vilka utmaningar medarbetarna har i sin arbetsmiljö. Utred den fysiska, sociala och mentala delen. Tänk också utanför arbetstidens ramar. Arbete och privatliv är integrerat för många i dag. En god arbetsgivare tar hänsyn till det och underlättar vardagen i sin helhet för medarbetarna.

2. Lita på varandra

Grunden för ett bra psykosocialt klimat är att ni litar på att alla i grund och botten är goda medarbetare. Genom att uppmärksamma allas individuella kunskaper och idéer om sitt arbete skapar lojalitet, kreativitet och en organisation som utvecklas. Inga medarbetare är utbytbara kuggar i ett maskineri. Därför är det viktigt att ha en dialog där medarbetarna är med och påverkar processer och arbetsmiljö, något den tidigare hr-chefen Laszlo Bock på Google ofta lyfter fram.

3 Kvalitativ frisknärvaro

Kostnaden för den direkt synliga sjukfrånvaron är bara toppen på isberget. Den största kostnaden i produktionsbortfall är medarbetare som är på jobbet men som inte kan eller ges möjligheten att prestera i närheten av sin förmåga (Edington & Burton, 2003). Orsakerna kan vara allt ifrån en tillfällig brist på sömn, ohälsa – eller dålig arbetsmiljö. Hur kan din arbetsplats agera för att alla ska kunna prestera på topp?

4 Bygg upp en hälsokultur

I en hälsosam organisationskultur är med­arbetarnas välbefinnande och organisationens framgång direkt beroende av varandra. Det är därför det är så viktigt att allt håller ihop. Ledarskap, förmåner, policyer, program och den fysiska arbetsmiljön ska alla sänka trösklarna för att göra hälsosamma val och bygga ett långsiktigt engagemang i hälsosam livsstil.

Kom dock ihåg att det är organisations­klimatet, alltså det dagliga psykosociala klimatet som ni alla är en del av att skapa, som sätter tonen för hälsosamma beteenden och en god arbetsmiljö. Var snälla mot varandra (Center for Value-Based Health Management).

5 Rekrytera hälsoambassadörer

Att låta medarbetare inspirera sina kolleger skapar både förtroende och förståelse i gruppen. Den som befinner sig mitt i kollektivet har koll på vardagens utmaningar och hittar nycklarna till framgång i hälsoarbetet.

Hitta medarbetare – ambassadörer – som lever hälsosamt och ge dem tid och budget att skapa en hälsosam arbetsplats. Det här är en klassiker inom företagshälsovård. Låt ambassadörerna kontinuerligt återkoppla till arbetsgivaren om vad medarbetarna behöver för en säker, glädjefylld arbetsmiljö.

6 Gör det möjligt att förändras

Kunskap, motivation, stöd och självförtroende är viktiga succéfaktorer för den som vill ändra livsstil. Du kan informera om vikten av att äta bättre, pausa och röra på sig, men det krävs mer än vilja för att någon faktiskt ska lyckas i längden med en livsstilsförändring.

Det är när du skapar tillfället och en reell möjlighet att göra nya livsval som en förändring lyckas. Det står för 40 procent av beteendeförändringen (Welcoa, 2010).

7. Rita en lokal promenadkarta

Skanna av närområdet och se var det finns bra promenadstråk, gärna med natur. Att ta sig ut på lunchen är ett bra sätt att bilda D-vitamin under det ljusa halvåret. Det är viktigt för att förebygga depression och benskörhet (Dennis Larsson, professor i biomedicin vid Högskolan i Skövde). Hjälp medarbetare på traven genom att göra en karta där det står hur lång banan är och hur lång tid det tar att gå eller springa en runda. Sätt upp kartan på arbetsplatsen så väcker den lusten att ta en promenad eller löptur på lunchen. Eller håll promenadmöten, det brukar göra succé.

8. Erbjud grupper individuellt stöd

Många arbetsgivare har samma arbetsmiljö­strategier och aktiviteter för alla på företaget. Men den som sitter i telefon hela dagarna och den som är rörlig på kontoret eller fabriks­golvet har helt olika behov. Vilken grupp be­höver mest stöd just nu? Sätt dem högst upp på priolistan och starta ett projekt för att komma tillrätta med problemet. Våga behandla alla olika utifrån deras behov (People Operation, Google).

9. Hitta glädjen i att göra gott

Våra arbeten tar upp halva vår vakna tid. Om medarbetare känner att de jobbar för något bra och meningsfullt, kan det öka deras produktivitet med upp till 30 procent, enligt en studie på Center for Economic Studies i München. Är du i byggbranschen skapar du kanske ett vackert hem åt någon. Sitter du i kundtjänst gör du vardagen lättare för andra. Vilket mervärde ger ditt eget arbete för någon annan? Arbetsgivare har mycket att vinna på att alla känner att jobbet är meningsfullt.