Övriga Nyheter

Sten Jonssons uppfinning kan skydda växlarna mot is

Strukton Rails dödolycka inträffade då en växel skulle rensas från snö och is. Den före detta SJ-konstruktören Sten Jonsson har tagit fram en växelkonstruktion som hindrar växlarna från att frysa fast.

Publicerad
Sten Jonsson visar en skalmodell av sin patenterade konstruktion som hindrar snö och is från att blockera tågväxlarna. Foto: Lars Anders Karlberg

Sten Jonsson har en lång karriär som konstruktör på SJ:s utvecklingsavdelning bakom sig. Han fyller 81 år i år men i full gång med sitt konstruktionsbolag Idéus Konsultteknik i Enskede.

- Jag har lösningen på Banverkets växelproblem, som orsakat förseningar och inställda tåg för både SJ och SL. Efter den här kalla och snöiga vintern kanske de äntligen lyssnar på mig, säger han.

Redan 2005 fick han patent på sin växelkonstruktion där en ”gummiläpp” täcker mellanrummet mellan växeltungan och rälsen och hindrar snö och isklumpar från att korka igen växeln.

- Jag uppvaktade då både Banverket i Borlänge och växeltillverkaren Cogifer Nordic i Örebro. Jag har också varit i kontakt med SL i Stockholm, men alla säger att de har andra lösningar.

- Jag antar att de omvärderar sin inställning efter den här hårda vintern, säger Sten Jonsson.

Enbart i Stockholm har Banverket ansvaret för uppemot tusen växlar för fjärrtåg och pendeltåg.

När tågen kommer in i Stockholm faller stora isklumpar från tågens underrede ned i växlarna och fastnar.

De värmeslingor som finns i växlarna har bara kapacitet ned till en handfull minusgrader och klarar inte att smälta fotbollsstora isklumpar.

Isklumparna måste tas bort för hand och Banverkets folk hinner inte med. Så fort det kommer in ett nytt tåg och släpper snö och is på rälsen beckar växlarna igen på nytt.

De senaste dagarna har mängder av tåg ställts in. ”Trafiken har glesats ut”, som Banverket säger.

Sten Jonssons uppfinning hindrar is, snö och sten att fall ned mellan rälsen och växeltungan.

Dessutom blir det lättare att sopa snö från växeln med Banverkets borsttåg eftersom ”gummiläppen” som täcker mellanrummet bara ligger några centimeter under rälshuvudet i stället för att borstarna ska nå ända ned till marken, nästan två decimeter under rälsen.

- Man kan också väva in elektrisk tråd i gummit för att hålla isen borta. Dessutom kan man blåsa växeln ren med tryckluft i ”röret” som bildas under täckningsläppen, säger Sten Jonsson.