RÄTTSLIGT

Efter fem år - åtal för dödsolycka

Bangården i Borlänge, där dödsolyckan skedde 2018.

ÅTAL. Green Cargo åtalas för arbetsmiljöbrott – drygt fem år efter dödsolyckan där en man fastnade mellan två godsvagnar. 

Publicerad Uppdaterad

2018 dog en 59-årig man på arbetet efter att han klämts mellan två godsvagnar. Nu åtalas arbetsgivaren Green Cargo för arbetsmiljöbrott. 

Det var den 11 november 2018 som den 59-åriga mannen skulle växla och koppla ihop godsvagnar på bangården i Borlänge. Under arbetet klämdes han mellan två sammanstötande tågvagnars buffertar och förlorade ett ben. Han avled senare till följd av sina skador. 

Nu åtalar kammaråklagare Anders Gustafsson arbetsgivaren Green Cargo för arbetsmiljöbrott och yrkar på en miljon kronor i företagsbot. 

I sin stämningsansökan pekar åklagaren på en rad brister och menar att Green Cargo inte har gjort vad som skäligen kunnat krävas för att förebygga olyckan. 

Enligt åklagaren gjordes ingen korrekt riskbedömning av arbetet. Vidare har det inte vidtagits åtgärder för att förhindra att anställda tilldelas olämpliga tjänstgöringsturer eller går mellan tågvagnar i rörelse. Slutligen riktas kritik mot att lokförare och bangårdsoperatör kommunicerat utan visuell kontakt. 

Green Cargo har tidigare friats i hovrätten gällande en dödsolycka som inträffade i Piteå i november 2019. En man dog på arbetet efter att ha stått på ett trappsteg på utsidan av ett tåg när tåget krockade med en tung lastbil. 

I den friande domen från december 2022 ansåg hovrätten att Green Cargo gjort ett systematiskt arbetsmiljöarbete och att riskbedömningar gjorts. Vidare framhöll hovrätten att en felbedömning av ett säkerhetskrav inte alltid utgör en straffbar oaktsamhet. Även en seriös arbetsgivare kan göra felbedömningar. 

Datum för förhandling i Faluns tingsrätt är inte utsatt. 
Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål. 14/7 2023 Ärendenummer B 140-23