Fråga Experten

Hur ska vi slippa nya grannens oljud?

Maria Steinberg
Glenn Bergenstoff
Rickard Lindberg Foto: Peter Knutson

EXPERTFRÅGA. Företaget jag jobbar på har fått en bilfirma som grannar. De som arbetar där gör någonting som låter outhärdligt mycket, ljudet hörs både in till rummet där vi jobbar och i lunchrummet. Det låter som en slagborr. Vad kan jag som skyddsombud göra?

Maria Steinberg, docent i arbetsmiljörätt vid Örebro universitet.

– Du kan klaga hos din arbetsgivare, som kan kontakta bilfirman. Om ni hyr av samma fastighetsägare och denne råder över lokalerna finns ett samordningsansvar. Fastighetsägaren ska kalla ägaren till bilfirman och diskutera hur ljudet kan minska. Kanske kan fastighetsägaren isolera lokalen. Är du missnöjd kan du i sista hand vända dig till Arbetsmiljöverket, som kan rikta ett föreläggande eller förbud mot fastighetsägaren. Har ni inte samma fastighetsägare förväntas din arbetsgivare samråda med bilfirman. Fungerar inte det får din arbetsgivare försöka att lösa problemet på annat sätt, till exempel med hörselskydd.

Glenn Bergenstoff, regionalt skyddsombud på IF Metall Borås.

– Buller är ofta såväl störande som skadligt. Det du kan göra är att först ta upp det med din arbetsgivare. Tillsammans tycker jag att ni först pratar med grannen som bullrar och ser om han ämnar göra något åt saken. Bjud in honom på en kopp kaffe i ert lunchrum. Om inte det hjälper bör din chef ta det med ägaren till fastigheten. Det händer att reaktionen uteblir från fastighetsägaren. Om så är fallet tycker jag att ni ska vända er till Arbetsmiljöverket. Ni bör också efterhöra med miljökontoret i kommunen. Vissa kommuner arbetar jättebra med att minska bullret.

Rickard Lindberg, arbetsmiljöexpert på Trä- & Möbelföretagen och Grafiska företagen.

– Som skyddsombud kan du inget göra, eftersom det ligger utanför ditt skyddsområde. Av arbetsmiljölagen kapitel 6 framgår att skyddsombud företräder arbetstagarna i syfte att vaka över skyddet, medan arbetsgivaren tar ansvar för ert systematiska arbetsmiljö­arbete (AML 3:e kapitlet, paragraf 2 a). Där­emot kan ni gemensamt, via era ansvariga chefer, ta upp oljudet med bilfirman och eventuellt med er hyresvärd. Både hyresvärd och hyresgäst – bilfirman – har ett ansvar att få till en hyresanpassning samt åtgärder som minimalt stör omgivande verksamhet. De är alltså skyldiga att lösa frågan i samråd.