Debatt

Slut glappet – satsa på arbetsmiljön

Anders Rydell är leg psykolog och specialist i organisationspsykologi.

KRÖNIKA. Undersökningar om vad medarbetare önskar sig på jobbet talar sitt tydliga språk. Högst upp på önskelistan hittar vi den psykosociala arbetsmiljön

Publicerad

Generellt efterfrågas ett gott kollegialt klimat och en hållbar arbetstillvaro. Detta är dock inte vad man i dag kan förvänta sig att få när man börjar på ett nytt jobb. Tvärtom visar undersökningar att arbetsmiljön på många håll präglas av konflikter, stress och bristande resurser.

Samtidigt är det populärt att som arbetsgivare ägna sig åt, eller i alla fall hävda att man ägnar sig åt, så kallad employer branding. Med det menas att arbetsgivare marknadsför sig och arbetsplatsen för att framstå som attraktiva. De vill visa att de erbjuder den arbetsmiljö som arbetssökande efter­frågar. Kritiska röster hävdar dock att detta med employer branding bara är ett spel för gallerierna, ett slags skyltfönsterarrangemang där arbetsgivare med hjälp av floskler lockar till sig eller kanske snarare lurar till sig med­arbetare – som sedan såklart slutar så fort de inser att de blivit lurade.

Fler går in i väggen, fler flyttar runt mellan jobb och fler blir sjukskrivna, så det är inte långt till slutsatsen att arbetsgivare träffar fullkomligt fel i sin ­employer branding. Antingen genom att marknadsföra sig med fel attribut, det vill säga försöka pracka på folk något de inte vill ha, eller genom att faktiskt påstå att man har det som önskas men sedan inte kan leverera det. Faktum är att rapporten Employer Brand Research 2019 visar att klyftan mellan vad som utlovas och vad en nyanställd får faktiskt är som störst just inom om­rådet psykosocial arbetsmiljö.

Varför då inte göra något åt detta och som arbetsgivare ta täten när det gäller att samköra det som önskas med det man erbjuder – då skulle man kunna tala om employer branding på riktigt. Tänk vad man som arbetsgivare skulle tjäna på att folk faktiskt upplever att de får det som efterfrågas. Medarbetare skulle stanna, de skulle arbeta hårt, de skulle utvecklas och gå till jobbet på morgonen, rak i ryggen och med hälsan i behåll.

För att lyckas måste ställda krav vara förenliga med resurserna. Utan tillräckliga resurser är det vanvett att förvänta sig välmående medarbetare och tillfredsställande leverans. Både facket och arbetsgivarna är som regel eniga om att medarbetare som mår bra gör ett bättre jobb. Ni står på samma sidlinje, ni ska åt samma håll, ni sitter i samma båt och allt vad det heter. Gör nu slag i saken och säkerställ en hållbar arbetsmiljö en gång för alla.

Ni arbetsgivare kommer inte bara att lyckas bättre med er leverans; ni kommer att få ned sjukskrivningstalen och kanske bli uppmärksammade som goda exempel – det vill säga få gratis marknads­föring. Eller varför inte kalla det för gratis employer branding.