Arbetsskador

Ledningsterror via lappar

Möbelföretagets ägare kommunicerar med sin personal genom att sätta upp lappar. ”Regelbundna kränkningar av de anställda”, enligt det regionala skyddsombudet. Lapparna hamnade till sist på Arbetsmiljöverket.

Publicerad

En morgon när de anställda vid Severins möbler i Jönköping kom till sina arbetsplatser möttes de av en lapp undertecknad av verkställande direktören:

”Nu har jag blivit av med ytterligare ett limstift. Vem i h-vete snattar dessa för mig!!!”

En annan dag fick den som hämtat upp en säng veta – på en lapp – att han ”Borde ha spöstraff”.

På en annan lapp meddelades de anställda att en av dem glömt att stänga dörren till omklädningsrummet dagen innan och att ”Alla som inte låser dörren efter sig betalar mig 1 000”.

Nu har 20 före detta anställda vid Severins möbler skrivit ihop en längre redogörelse för arbetsförhållandena på företaget som de skickat till Arbetsmiljöverket i Växjö. Där har de också bifogat ett antal av de lappar som företagets ägare skrivit.

Handels regionala skyddsombud, Stina Josefsson, har fått dokumentet som undertecknats av 20 personer som uppger att de alla varit anställda på Severins – vilket hon inte har anledning att betvivla.

Dokumentet hemligstämplades först av Arbetsmiljöverket, men den hemligstämpeln har nu hävts.

Det regionala skyddsombudet säger också att hon inte finner någon anledning att betvivla de anställdas uppgifter om missförhållandena på arbetsplatsen. Att det är som de säger har hon försäkrat sig om ”genom jourtelefon och medlemsmöte”.

I sin långa inlaga tecknar de 20 anställda – som jobbat på företaget mellan 1972 till 2009 – en bild av en bisarr arbetsplats.

”Dessa lappar med kränkningar låg helt öppet för alla anställda att läsa så de användes även som ett verktyg för att försöka trycka ner individen i gruppen”, skriver de.

Det var inte ovanligt att de anställda kunde bli utskällda och idiotförklarade inför kunder.

Vid ett tillfälle saknades en pall vid belysningsavdelningen. Då blev några av personalen inlåsta. ”Ingen fick gå hem förrän pallen var tillbaka”, berättar de.

Vanligt förekommande var att ägarna gillrade fällor för att testa personalen. ”Han tog även bort  prislappar från varor för att se hur lång tid det tog för personalen att uppdaga detta”.

Personalen berättar också om sexuella trakasserier och om mycket grova rasistiska skämt.

Ett exempel på det sistnämnda finns dokumenterat på en av lapparna. Företaget hade fått en order från en flyktingmottagning som erbjöds 10 procents rabatt:

”Tyvärr måste vi lämna bättre villkor till dessa människor än till hederliga svenska skattebetalare”.

Ansökan om ledighet beviljades sällan, rätt till föräldraledighet ogillades starkt. När städerskan var borta eller ledig beordrades säljarna att städa butiken efter arbetstid utan ersättning.

Enligt de före detta anställda har personalomsättningen på företaget varit extremt hög.

Det regionala skyddsombudet föreslår nu – bland annat – att en extern beteendevetare kopplas in som arbetar långsiktigt med företaget.

Arbetarskydd har förgäves under två dagar sökt företagets VD för en kommentar.

I diariet

Dnr ISV 2010/3285 - 1 februari.