Folksjukdomen det talas tyst om

2011-03-27 23:00 Elisabeth Vene  

Nacksmärtor eller musarm är något som minst varannan datoranvändare dras med. Men det går att bli bra, med förändrad arbetsställning och idog träning.

<p>Internationella musarmsdagen firades nyligen för att uppmärksamma en folksjukdom, som man inte längre pratar om. </p> <p>- Det kan ha att göra med den allmänna situationen på arbetsmarknaden. Folk biter ihop och jobbar vidare på ett helt annat sätt än tidigare, säger Ewa Gustafsson, ergonom vid arbets- och miljömedicin vid Sahlgrenska akademin på Göteborgs universitet.</p> <p>Musarm är ett folkligt samlingsnamn på smärta i underarmen, skuldrorna, nacken, axlarna, ibland också överarmen. Det molvärker, sticker, pirrar och domnar. Datorarbete är den vanligaste boven, men det är svårt att avgöra exakt vad besvären beror på.</p> <p>- Det är dåligt med tydliga samband mellan smärta och hur man jobbar. Men en klar riskfaktor är att jobba länge vid datorn, säger Ewa Gustafsson.</p> <p>Inget eller dåligt underarmsstöd är en annan riskfaktor, som också kan leda till att nack- och skuldermusklerna tar stryk. Att vrida ut handen mot lillfingersidan är inte heller bra, fingrarna ska peka rakt fram, säger Ewa Gustafsson, som rekommenderar att var och en provar ut sin mus. Den ska vara lagom stor, handen ska kunna vila avslappnat, utan att spreta med fingrarna.</p> <p>Musarm kan vara svår att bli frisk från. Drabbas du bör du omedelbart ändra ditt sätt att arbeta, säger Ewa Gustafsson. Den effektivaste akutlösningen är att byta mushand. </p> <p>- Det är förvånansvärt lätt. Inte vid precisionsarbete som att pilla med cadcam, det kan vara besvärligt. Men annars vänjer sig de flesta på ett par timmar.</p> <p>En högerhänt, som ofta använder siffertangenterna till höger, har extra mycket att vinna, eftersom musen hamnar väldigt långt åt sidan. Det gör att armen roterar utåt, vilket belastar skuldran.</p> <p>Den som absolut inte kan tänka sig att byta hand kan förbättra läget genom att placera musen mellan sig och tangentbordet. </p> <p>Variation är nyckelordet. Mellan arbetsställningar, men också mellan arbete och vila.</p> <p>- Ta ofta korta pauser, res och sträck på dig, tvinga iväg dig och hämta saker i stället för att ha allting inom bekvämt räckhåll. Det är bra för huvudet också, hjärnan blir stimulerad av rörelse. </p> <p>Diagnosen på musarm kan vara inflammation i senfästet på utsidan av armbågen. Det är det som också kallas tennisarmbåge. Men också muskler, senor och senskidor kan vara inflammerade. Nerver kan sitta i kläm.</p> <p>- Det bottnar ofta i att man har arbetat alltför repetitivt med armen, handen eller fingrarna och suttit för länge i samma ställning.</p> <p>Bra belysning är också otroligt viktigt för att du inte ska behöva anstränga dig för att avläsa skärmen. Gör du det är gamnacken snart där.</p>

Styrkeövning bra vid musarm

Vila underarmen på en bordskiva med armbågen i 90 graders vinkel. Håll handleden just utanför kanten. Håll en vikt med handleden rak. Lyft inte ovanför bordskanten.
Sänk handen långsamt. Tillbaka till horisontallinjen. Upprepa till exempel 3x8 gånger, varje dag. Använd hantel eller fylld vattenflaska. Vanlig startvikt för kvinnor 0,5 kg, för män 1 kg. Successiv ökning av vikten.
Kombinera med töjning av underarmsmuskulaturen och vid behov handledsstöd eller armbågsbandage.
Viktigt också med cirkulationsövningar: rör handleden, pumpa handen.

Så undviker du problemet
Lär dig kortkommandon.
Ställ in musknappen så att du slipper dubbelklicka.
Res dig ofta, sträck på dig, rör på dig, gå ärenden.
Variera arbetsställningen.
Rätt storlek på musen, så att den passar din hand. Den ska inte vara så hög att du tvingas böja handleden bakåt.
Skifta mushand.
God belysning.
Kolla synen. Kanske du behöver terminalglasögon?
Höj- och sänkbart skrivbord.
Avlasta underarmarna.

När olyckan väl är framme
Det är viktigt att ställa diagnos på musarm för att kunna ge rätt behandling. Problemet sitter kanske inte där smärtan är, utan i nacken. Musarm kan bero på inflammation och/eller degeneration i senfästena orsakad av överbelastning. Musarm/tennisarmbåge har ofta felaktigt klassificerats som inflammation.
Ett behandlingskoncept av sjukgymnast och arbetsterapeut minskar patientens smärta och sjukskrivningens längd samt ökar funktionen i armbåge och hand. Det är bättre än kortisonsprutor och antiinflammatorisk medicin, enligt en avhandling vid Sahlgrenska akademin av Pia Nilsson, sjukgymnast och forskare.
Bästa smärtlindringen har uppnåtts med akupunktur, enligt en studie i en doktorsavhandling av Eva Haker.

Skadorna i siffror - så många plågas

70 procent av Sveriges arbetande befolkning använder dagligen dator i arbetet, 15 procent av dem större delen av dagen.
I datorintensiva företag använder 38 procent datorn större delen av dagen. 40 procent av dessa har värk i nacke och/eller övre rygg, 37 procent värk i skuldra/arm. Källa: SCB.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen