Arbetsskador

Dödsraset vid Älandsfjärden avgörs i hovrätten

Två personer omkom vid ett brobygge vid Älandsfjärden norr om Härnösand 2008. Nu har ärendet nått hovrätten. Foto: Scanpix
Foto: Linda Nohrstedt

Olyckan vid Älandsfjärden, som tog två personers liv, har nått hovrätten. En byggchef, en konstruktör och en takstolstillverkare vill frias från ansvar.

Publicerad

Rättegången vid Hovrätten för Nedre Norrland inleddes under torsdagen. Tre personer och ett företag har överklagat tingsrättens dom och försöker bli friade från ansvar.

Olyckan inträffade i maj 2008 vid bygget av en järnvägsbro över Älandsfjärden utanför Härnösand. Fem byggnadsarbetare befann sig på gjutformen när den plötsligt gav vika och föll cirka 20 meter. Två personer avled och två personer skadades svårt.

I efterhand visade det sig att gjutformen var underdimensionerad. Den hade behövt avsevärd förstärkning för att hålla för lasten.

Skanska var totalentreprenör på brobygget och anlitade Örnsköldsviks Takstolstillverkning för att leverera träknektar till gjutformen. Örnsköldsviks Takstolstillverkning beställde i sin tur en konstruktionsritning av Construction Software Center Europe, CSCE.

Tingsrätten fann att tre personer bar ansvar för olyckan: en platschef på Skanska, en konstruktör på CSCE, samt en person på Örnsköldsviks Takstolstillverkning. Alla tre har överklagat till hovrätten.

Tingsrätten beslutade också att de tre inblandade företagen skulle betala miljonbelopp i företagsbot. Skanska och Örnsköldsviks Takstolstillverkning har valt att acceptera sina böter på sex miljoner respektive en miljon kronor, medan CSCE har överklagat till hovrätten.

Även åklagaren har överklagat och begär att hovrätten ska höja företagsboten för CSCE från en miljon kronor till tre miljoner kronor.

En kärnfråga i målet är hur tydlig en ritning måste vara. På ritningen från CSCE fanns behovet av förstärkning angivet i en tabell och i beräkningsunderlaget, men inte i den grafiska bilden.

- Några av landets främsta experter har tittat på ritningen och inte förstått att det krävdes så mycket stöttning, säger åklagare Christer B Jarlås.

Tingsrätten ansåg att Skanska borde ha kontrollerat ritningen bättre, men att leverantörerna också borde ha försäkrat sig om att Skanska hade förstått ritningen.

Magnus Janson, förbundsdirektör för SBR Byggingenjörerna, anser att olyckan vid Älandsfjärden och även raset vid Kista Galleria 2008 illustrerar vikten av att konstruktionsföretag sköter sin egenkontroll.

- Branschen måste ta till sig det här. Det är inte hållbart att man har repetitiva händelser av den här digniteten, säger han.

När gjutformen byggdes uppmärksammades det att den såg klen ut. Skanska lät därför göra en provbelastning av knektarna. Provet visade att knektarna inte skulle hålla, och Skanska tog då fram en skiss för hur gjutformen skulle förstärkas.

Tingsrätten menade att platschefen borde ha försäkrat sig om att beräkningsunderlagen till CSCE:s ritning hade kontrollerats innan skissen togs fram. Dessutom borde han ha låtit göra en provbelastning efter att förstärkningen hade satts på plats. Eftersom han inte gjorde det bedömde tingsrätten att brottet i hans fall var grovt.

Rättegången i hovrätten väntas pågå under ett tiotal dagar och avslutas i slutet av maj.