Arbetsmiljö

Så hanterar du nej-sägare och surgubbar

Fem vanliga typer på jobbet som försvårar för dig som arbetsledare: Nej-sägaren, Uppmärksamhetstörstaren, Motarbetaren, Den kroniskt försenade och Surgubben. Illustration: Jonas Askergren Foto: Colourbox

Vissa typer av besvärliga människor förekommer alltid i en arbetsgrupp. De säger saker som ”Så här har vi alltid gjort”. Eller ”Så här har vi aldrig gjort”. Med lite list och finess går det att hantera dessa jobbiga personer.

Publicerad

Hur man gör kan man få veta på sajten lederweb.dk. Där finns en radda tips av  psykologen Tina Espander, som jobbar med den psykiska arbetsmiljön, hur folk trivs och utvecklas i sitt arbete. Hennes grundtips:

- Beväpna dig med tålamod. 

Fem typiska typer av jobbiga medarbetare

Nej-sägaren. Kan stå emot varje försök till utveckling, sänka varje ny idé. Hållningen är konstant skeptisk, allt nytt förutsätts vara dåligt.

Psykologens råd: Det här är en otrygg person, som är rädd för förändring. Se till att dra in nej-sägaren i förändringsarbetet. Den som får vara med och forma verksamheten känner sig delaktig i det nya och kommer att bli en tillgång.

Uppmärksamhetstörstaren. Är vänlig utanpå, men osäker inuti. Tror inte på sin egen förmåga. Behöver ständigt bli sedd och få bekräftelse.

Psykologens råd: Hjälp medarbetaren att tro på sig själv. Ge rikligt med konstruktiv feedback, uppmärksamma när medarbetaren gör något bra. Om medarbetaren kommer och frågar något, uppmuntra vederbörande till att själv hitta svaret, ge rejäl cred i så fall.

Motarbetaren. En passivt aggressiv person, som säger sig vilja företagets bästa, men i värsta fall underminerar chefens arbete. Personen vill inte gärna vara osams med chefen eller kollegerna och håller därför med, men tycker något annat innerst inne och kan ”glömma bort” uppdrag.

Psykologens råd: Konfrontera den här personen, med konkreta exempel på det dåligauppförandet. Men visa ett genuint intresse för att förstå beteendet. Fråga vad det är som gör det så svårt att följa överenskommelser. Bete dig så att du ingjuter trygghet och förtrolighet, så att medarbetaren kan öppna sig. Då kan ni tillsammans göra något åt det.

Den kroniskt försenade. Tillsägelser förbättrar tidspassning högst tillfälligt. Sen är det tillbaks igen i mönstret sen ankomst till allt, vilket förstör jobbet för dig.

Psykologens råd: Undvik att visa dig alltför irriterad. Försök i stället förklara varför det är så viktigt för din planering att medarbetarna passar tiden. Starta mötena på utsatt tid, de andra ska inte behöva vänta. Om personen förväntas göra något på mötet, sätt det sist på dagordningen.  Prata med medarbetaren om hur den ska göra för att klara sina deadlines.

Surgubben/gumman. En ovänlig människa som är öppet fientlig och går omkring och ser hånfull ut. Aldrig att den gör någon en tjänst. En sådan person sprider dålig stämning och måste stoppas.

Psykologens råd: Du måste få medarbetaren att tala om varför han eller hon inte trivs. Berätta också hur det känns att bli utsatt för det negativa beteendet. Gissa gärna på vad du tror kan vara orsaken till surheten: utled på jobbet, utled på kollegerna, utled på mötena? Det kanske faktiskt går att göra något åt det som är medarbetarens problem.