Polisens it-system ett arbetsmiljöproblem

2013-05-22 10:31 Angelica Söderberg  
Problemen med polisens nya anmälningssystem fortsätter.

Flera timmar per rapport i stället för 10-20 minuter. Det nya rapporteringssystemet ställer till stora problem för polisen.

”En helt oacceptabel arbetssituation som man inte ska behöva utsättas för”, anger en anmälare i en tillsynsrapport från Polisen. Enligt idg.se strömmar anmälningarna in mot systemet Pust Siebel. En enkel rapport kan enligt anmälningarna ta flera timmar att genomföra.

– Jag får inte ihop ekvationen med att vi ska vara ute och synas mer och lagföra fler när vi sitter med ett datasystem där det som tidigare tog tio minuter en kvart nu tar två timmar. Vi är slavar under vårt eget system, säger Lennart Widerfeldt som är kommissarie och ämnesansvarig för införandet av Pust i Borås, till IDG.

Problemen med polisens datorsystem och de bärbara datorer som införts har varit kända en tid. Systemet ska vara helt i bruk 2015 och har budgeterats med omkring 100 miljoner kronor per år. Kritiken sedan införandet har främst gällt buggar, problem med hanteringen och bristande användarvänlighet.

Varje anmälan innebär 13 grundflikar som ska fyllas i, där vardera flik dessutom har fem underflikar med uppgifter. Missas någon uppgift kan anmälan inte skickas.

Kritiken från Polisförbundet gäller både hur systemet införts och att personalen inte fått någon ordentlig utbildning i hur det fungerar.

Angelica Söderberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Kampen