Arbetsmiljö

”Personalen får arbetsuppgifter på tid som inte finns”

Hemtjänstpersonalen känner sig övervakad av chefen som kontrollerar var de befinner sig med GPS-funktionen i deras telefoner. Foto: Pixabay

”Personalen har ålagts arbetsuppgifter på tid som inte finns. Det gäller bland annat telefonsamtal till anhöriga, att läsa daganteckningar och genomförandeplaner, nyckelhantering och för förflyttning mellan omsorgstagare.” Så beskriver skyddsombudet förhållandena för de som jobbar inom ett hemtjänstområde i Göteborg.

Publicerad

Personalen känner sig också övervakade av enhetschefen som kontrollerar var de befinner sig med GPS-funktionen i deras telefoner.

”De känner sig ifrågasatta när de påpekar att tidsbrist eftersom det befintliga schemat inte speglar det den faktiska arbetstiden”, skriver skyddsombudet till Arbetsmiljöverket.

Samtidigt är telefonernas batterier dåliga varför de ständigt måste laddas.

”Detta medför att det läggs ett ansvar på medarbetarna som de inte har möjlighet att upprätthålla”, skriver skyddsombudet.