Arbetsmiljö

Kommunen misslyckades att köpa personallarm

Arbetsmiljöverket påpekar att mobiltelefoner, som arbetsgivaren hänvisar till, inte ger samma snabba möjlighet att kalla på hjälp som personallarmen. Foto: TT-Bild

Hemtjänstens nattpatrull i Sala behöver fler larm, slår Arbetsmiljöverket fast. Trots upprepade påstötningar händer inget. Kommunen har hänvisat till avsaknad av ”upphandlingskompetens”.

Publicerad

Redan i oktober 2017 kritiserades Sala kommun för att nattpatrull inte hade möjlighet att tillräckligt fort kunna kalla på hjälp om de utsattes för hot eller våld. Nu hotar Arbetsmiljöverket med vite om inte larmen snabbt kommer på plats.

Personallarmen var helt enkelt för få.

Kommunen svarade med att man arbetade med frågan och att en upphandling av personallarm pågick.

Ett år senare i oktober 2018 uppgav kommunen att personallarmen fortfarande var för få. Det berodde på att man saknade ”upphandlingskompetens”.

I stället hänvisade kommunen till att hemtjänstpersonalen hade mobiltelefoner.

Det håller inte, menade Arbetsmiljöverket eftersom mobiltelefoner inte ger samma snabba möjlighet att kalla på hjälp som personallarmen.

Arbetsmiljöverket gav kommunen möjligheten att svara på detta i december förra åter. Kommunen hörde inte av sig. 

”När personallarm kan finnas tillgängliga i tillräcklig omfattning är oklart”, konstaterar Arbetsmiljöverket som kräver att de anställda senast den 30 juni ska ha möjligheten att snabbt kunna kalla på hjälp.

Om inte väntar ett vite på 100 000 kronor.