Arbetsmiljö

Inhyrda får sämre villkor

Hannes Kantelius

Långtidsuthyrda hamnar ofta i en återvändsgränd. På kundföretaget får den inhyrda göra samma sak hela tiden och bemanningsföretaget håller inga utvecklingssamtal.<br>- För den skull är inte hela branschen är dålig, betonar forskaren Hannes Kantelius.

Publicerad

– Varje diskussion används mot hela bemanningsbranschen. Men att tala om vad som kan bli bättre är inte detsamma som att säga att hela branschen är dålig, säger Hannes Kantelius.

Hans kvalitativa studie ”Långtidsinhyrda arbetare och tjänstemäns utvecklingsmöjligheter och upplevda anställningsbarhet” har publicerats i Arbete och Hälsa, tidigare Arbetslivsinstitutets tidskrift som nu ges ut av Göteborgs universitet.

Det visade sig att de långtidsinhyrda mer sällan än de fastanställda fick lära sig något nytt ute på kundföretagen. Ingen av de inhyrda i studien hade heller haft några utvecklings- eller uppföljningssamtal med bemanningsföretaget som de var tillsvidareanställda hos. Trots att de borde ha haft det enligt vad arbetsmiljölagen säger om anställdas utbildning.

Bemanningsföretagens vd Henrik Bäckström är, enligt DN, kritisk till studien för att underlaget var för litet för att dra några slutsatser.

– Jag vill inte ha någon polemik med Henrik Bäckström. Jag vill att debatten ska bli mer nyanserad och att parterna måste fortsätta att hitta bra sätt att samarbeta på, säger Hannes Kantelius.

Han betonar att studien är granskad i vederbörlig ordning annars skulle inte Arbete och Hälsa ha publicerat den. Det är en kvalitativ studie som det inte går att göra några empiriska generaliseringar utifrån, men som alltså kan användas för att förbättra arbetsmiljön i bemanningsbranschen.