Arbetsmiljö

Idag förenklas det

systematiska arbetsmiljöarbetet

Från och med idag, lördag den 1 november, slipper arbetsgivare skriva årliga sammanställningar över olyckor och tillbud som drabbat de anställda.

Publicerad

Arbetsmiljöverket har nyligen beslutat om en förenkling i föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1). Paragraf 9 blir lite kortare då ett krav plockas bort. Det handlar om kravet att arbetsgivaren varje år ska göra en skriftlig sammanställning av ohälsa, olycksfall och allvarliga tillbud som inträffat i arbetet.

Bakgrunden är att den administrativa bördan på landets arbetsgivare måste minska, enligt regeringsbeslut. Alla myndigheter har fått uppdraget att se över hur krav i föreskrifter och regler kan göras enklare. Förändringen innebär, enligt en beräkning gjord av Nutek, att arbetsgivarna sparar 126 miljoner kronor.

Förlusten är att arbetsgivarna inte skaffar sig ett dokument som kan ligga till grund för arbetsmiljöförbättringar: ett dokument som de fackliga organisationerna också har tillgång till. Men Arbetsmiljöverket gör bedömningen att förlusten uppvägs av att det alltjämt finns ett krav att i årsredovisningen redovisa sjukfrånvaro samt att arbetsskador ska anmälas till Försäkringskassan.

- Det uppväger huvudsakligen den här förändringen, säger Anna Wigforss på Arbetsmiljöverket.

Kravet på arbetsgivarna att utreda orsakerna bakom olyckor, tillbud och ohälsa finns kvar. Anna Wigforss tror att åtminstone de större arbetsgivarna kommer att fortsätta att göra den här typen av skriftliga sammanställningar.

- De har de datasystem och rutiner som behövs. Då är det mer såbart på de mindre företagen, men där är å andra sidan möjligheten till överblick bättre, säger Anna Wigforss.