”I jultid känner jag stor sympati med butikspersonalen”

2016-12-08 14:17 Karin Nilsson  

FORSKNING. Musik påverkar kunderna i butiken. Men vad det gör med personalens arbetsmiljö har det forskats väldigt lite om. Det säger Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef på Handelns forskningsinstitut, som ska ta tag i okunskapen.

– Vi ska jämföra arbetsmiljön i butiker där personalen får större möjligheter att välja och styra musiken med butiker där personalen inte får bestämma. Åtta butiker ingår i studien. Vi ska titta både på försäljningssiffror och intervjua personalen.

Hur mycket ska personalen få styra?

– De kommer att kunna hoppa över låtar, höja eller sänka volymen och välja om de vill ha ”upp-tempo” eller lugnare musik. Det är egentligen ganska små förändringar, men vi tror att det har betydelse, eftersom vi ser att det påverkar kunderna. Musiken kommer att vara varumärkesanpassad, så personalen kommer inte att få välja sin favoritmusik, det brukar inte bli den matchning som butiken vill ha. Det gör att samma spellistor går om och om igen, vilket ofta leder till irritation bland personalen. Hela projektet ska vara klart i augusti 2018.

Vad har du för förväntningar?

– Jag tror att större möjligheter att påverka musiken kan vara en sådan där ”vinn-vinn”. Personalen mår bättre på jobbet, blir gladare och ger bättre service, vilket i sin tur påverkar försäljningen.

Finns det tidigare forskningsresultat?

– Det enda som finns är en studie från 30-talet. Man försökte ta reda på om musik i fabriken kunde öka produktionen, men den hade ingen effekt. Sannolikt beror det på att ljud­volymen var så hög att ingen hörde musiken.

Varför finns det inte mer forskning?

– Jag har alltid tyckt att det är konstigt. Men hela det här forskningsfältet har dominerats av marknadsförare. De är framför allt intresserade av hur musiken påverkar försäljningen, varumärket och hur kunderna ser på företaget. De har inte fokus på arbetsmiljö.

Vad tycker du om julmusiken i affärerna?

– Det känns som att det har gått för långt, alla spelar samma musik och för länge. Nu i jultid känner jag stor sympati med personalen.

Jobbar du själv till musik?

– Absolut! När jag skriver lyssnar jag på hårdrock. Jag tänker till country och folkmusik och kopplar av med jazz.

Huvudskyddsombudet och säljaren Annelie Carlsson har jobbat på Åhléns City i Stockholm sedan 1978. Hon har aldrig hört talas om en arbetsgivare som frågat sin personal om valet av musik.

– Jag tror att personalen skulle kunna ge bättre service om man fick vara med och bestämma. Jag tror att musiken förstärker den känsla man redan har så när det är stressigt och oroligt i samhället är det extra viktigt med harmonisk musik.

”Musiken skapar en skön stämning”

Matilda Appelros, butiksansvarig på Designtorget i Stockholm, tycker att musik på arbetet tillför något.

”När man kommer på morgnarna är det alldeles tyst här. Sedan när man sätter på musiken blir det en skön stämning. Vi väljer inte musiken själva, utan har en blandad spellista som uppdateras ganska ofta. Jag gillar musiken här och vi kan ändra volymen om vi vill. Jag tycker att det finns butiker som har för hög volym och som kund kan jag uppleva att det blir jobbigt.

Visst kan jag tycka att det är skönt med tystnad ibland. När fläkten tystnar kan det vara skönt. Men jag känner inte så med musiken. Nu när det närmar sig jul ökar julmusiken på spellistan successivt. Till slut är det väldigt mycket julmusik. Det är nog samma låtar som i andra butiker, men jag tycker att det är härligt. För mig är julen något positivt och julmusiken får mig att vilja dansa.”

Berättat för Karin Nilsson

Karin Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Kampen